EU-PARLAMENTETS TRANSPORTUDVALG INDSTILLER:
Et flertal i EU-Parlamentets transportudvalg har mandag indstillet, at international transport ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. Omvendt skal cabotage-kørsel og kombineret transport være omfattet af udstationering fra dag ét
De europæiske transportpolitikere i EU-Parlamentets transportudvalg stemte mandag om første del af vejpakken, som EU-Kommissionen fremlagte 31. maj sidste år. I første del af vejpakken fra EU-Kommissionen er de centrale punkter udstationeringsdirektivets anvendelsesområde på henholdsvis internationale transporter, cabotage og kombineret transport.
- Det er politikere med stor indsigt i området, der nu har talt - og de udviser med afstemningsresultatet stor forståelse for de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransportområdet. Derfor tilpasser de sig også vejgodstransportsektorens behov og peger på en løsning, der er gavnlig for alle - både nationalt og internationalt, siger ITD’s politiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.
Hun peger på, at beslutningen i EU-Parlamentets Transportudvalg ligger på linie med ITD’s mening om, at udstationeringsreglerne skal gælde cabotage og det nationale vejben i en kombineret transport fra dag ét, mens alle internationale transporter undtages fra udstationeringsdirektivets anvendelse.
Næste skridt er afstemningen i EU-Parlamentets plenarmøde inden sommerferien, hvorefter EU-Parlamentarikerne forventes at være klar til at indgå i de såkaldte trilogforhandlinger. Her samles EU-Kommissionen, EU’s ministerråd og EU-Parlamentet til fælles forhandling og afdækning af kompromisløsninger.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fem-akslet lastbil bliver bygget på fabrikken
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- Papkasse med meget giftige slanger var efterladt på rasteplads
- Lovprogram omfatter forslag om skærpelser og lempelser
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Nye regler gælder for dæk på lastbiler og busser i Danmark og Sverige
- Pakkedistributør er klar til at åbne sit nye distributionscenter i Randers
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
Skriv din kommentar:
Internationale transporter skal køre uden for EU’s udstationeringsdirektiv
Onsdag 6. juni 2018 kl: 09:16
Af: RedaktionenEt flertal i EU-Parlamentets transportudvalg har mandag indstillet, at international transport ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. Omvendt skal cabotage-kørsel og kombineret transport være omfattet af udstationering fra dag ét
De europæiske transportpolitikere i EU-Parlamentets transportudvalg stemte mandag om første del af vejpakken, som EU-Kommissionen fremlagte 31. maj sidste år. I første del af vejpakken fra EU-Kommissionen er de centrale punkter udstationeringsdirektivets anvendelsesområde på henholdsvis internationale transporter, cabotage og kombineret transport.
- Det er politikere med stor indsigt i området, der nu har talt - og de udviser med afstemningsresultatet stor forståelse for de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransportområdet. Derfor tilpasser de sig også vejgodstransportsektorens behov og peger på en løsning, der er gavnlig for alle - både nationalt og internationalt, siger ITD’s politiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.
Hun peger på, at beslutningen i EU-Parlamentets Transportudvalg ligger på linie med ITD’s mening om, at udstationeringsreglerne skal gælde cabotage og det nationale vejben i en kombineret transport fra dag ét, mens alle internationale transporter undtages fra udstationeringsdirektivets anvendelse.
Næste skridt er afstemningen i EU-Parlamentets plenarmøde inden sommerferien, hvorefter EU-Parlamentarikerne forventes at være klar til at indgå i de såkaldte trilogforhandlinger. Her samles EU-Kommissionen, EU’s ministerråd og EU-Parlamentet til fælles forhandling og afdækning af kompromisløsninger.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fem-akslet lastbil bliver bygget på fabrikken
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- Papkasse med meget giftige slanger var efterladt på rasteplads
- Lovprogram omfatter forslag om skærpelser og lempelser
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Nye regler gælder for dæk på lastbiler og busser i Danmark og Sverige
- Pakkedistributør er klar til at åbne sit nye distributionscenter i Randers
- Nye små elektriske varebiler får Danmarkspremiere i november
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |