Havneselskab ved Øresund har overtaget otte straddle carriers
Onsdag 29. maj 2024 kl: 12:03
Af: Redaktionen
Copenhagen Malmö Port - CMP - har formelt overtaget otte straddle carriers fra Konecranes. De otte højbenede maskiner, der er specielt konstruerede i at kunne løfte og flytte containere på havneterminaler, blev i mandags overdraget til havneselskabet af Konecranes
De otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers blev bestilt i for et år siden er beregnet til den nye containerterminal i København. Delene blev leveret til CMP i fjerde kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal.
Dermed er de klar til at flytte med, når den nuværende containerterminal rykker et par kilometer til en ny og bedre placering i Ydre Nordhavn, hvor By & Havn, der er en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen.
Den nye terminal får en vigtig rolle i den regionale udvikling, når det gælder leveringen af gods til det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland - og gods fra eksportvirksomheder i regionen.
- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025. Maskinerne kører på HVO100-biodiesel i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr. Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er driftsdirektør (COO) i Copenhagen Malmö Port.
De nye straddle carriers kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område.
- CMP har sat barren meget højt i forhold til energiforbrug og udledning. Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers, siger Hubert Foltys, der er direktør for Konecranes Straddle Carrier-forretning.
I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP's nye containerterminal.
Lidt om Konecranes:
Konecranes leverer blandt andet kraner og straddle carriers til havne over det meste af verden. Konecranes har omkring 16.600 medarbejdere i godt 50 lande. I 2023 var koncernens samlede salg på 4,0 milliarder euro. Konecranes-aktier er noteret på børsen Nasdaq Helsinki.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





