Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Logistikanlæg med autodele vil sætte nye standarder

Onsdag 9. august 2023 kl: 11:27
Af: Redaktionen

Logistikanlæg med autodele vil sætte nye standarder

Når Danmarks største autogrossist, FTZ, åbner sit nye hovedlager på Fyn, bliver det med et logistikanlæg, der sætter nye standarder for automatisering, korte leveringstider og god ergonomi. Målene med det nye anlæg er at fremtidssikre driften og skabe forbedringer for både kunder og medarbejdere

Autogrossisten FTZ ønskede sammen med den østrigske logistikgigant Knapp at skubbe til de teknologiske grænser med logistikløsningen til sit kommende hovedlager på Fyn. Det nye hovedlager er en markant strømlining af FTZ's lagerstruktur, men også et konkret led i virksomhedens strategi om at være på den teknologisk forkant.
 

Logistikanlægget kommer til at sætte nye standarder på tre fronter - automatisering, korte leveringstider og ergonomisk betjening. Anlægget er et resultat af mere end to års arbejde, som FTZ indledte med at søge efter markedets mest avancerede og modne løsninger til fuldautomatisk plukning og pakning af autodele.
 

- Vi gik til markedet med et åbent sind og har været i dialog med en række forskellige logistikleverandører, men vi måtte erkende, at Pick-It-Easy robotten fra Knapp var i en liga for sig selv, specielt når det kom til en fuldautomatisk zero-touch løsning. Nogle af deres forslag var endda så ambitiøse, at vi ærlig talt var en lille smule skeptiske i starten. Men referencerne havde de på plads, og de bestod vores due diligence med bravur, siger Christian Heimer, der er vicedirektør i FTZ med ansvar for logistik og indkøb og en af arkitekterne bag det nye hovedlager.
 

Selve lageret bliver opført i Rørup på Fyn, hvorfra det skal betjene både slutkunder og virksomhedens 50 afdelinger i Danmark.
 

Høj arbejdshastighedsbegrænsninger i lagerhallen
Hurtig levering er alfa og omega for FTZ, fordi autoværkstedernes kunder gerne vil kunne aflevere bilen om morgenen og hente den igen om eftermiddagen. Det kan kun lade sig gøre, hvis mekanikeren har mulighed for at fejlsøge og reparere bilen i én arbejdsgang, hvor reservedelene ankommer, mens bilen stadig er på autoliften.
 

I dag får hvert værksted rutinemæssigt besøg 4-6 gange om dagen af en af FTZ's mere end 370 varebiler. Målet er imidlertid at pakke bilerne så hurtigt, at værkstederne potentielt kan nå en ekstra reparation hver eneste dag. Derfor kom FTZ til Knapp med et ambitiøst krav, som andre leverandører havde takket nej til.

 
- FTZ ønskede mulighed for kontinuerligt at kunne færdiggøre 300 fast-track ordrelinjer til ekspreskunder senest 15 minutter efter bestillingen. Efter vores opfattelse var der ingen steder et sammenligneligt anlæg i drift, som var i stand til at leve op til det krav, men vi vidste, at det var muligt med vores OSR Shuttle, siger nordisk direktør i Knapp, Mikael Holmqvist, der selv har arbejdet på projektet sammen med FTZ.

 
At det lykkedes, er dokumenteret i omfattende simulationer og stress-tests. Det nye anlæg klarer uden problemer mere end 50.000 ordrelinjer dagligt, hvoraf mere end 15.000 af dem kan pakkes på under 15 minutter.
 

Logistikløsning er en del af en attraktiv arbejdsplads
Gennem hele processen med den nye logistikløsning har FTZ lagt vægt på, at anlægget skal være med til at skabe en attraktiv arbejdsplads for både eksisterende og nye medarbejdere.
 

Her kom Knapp's omfattende ekspertise inden for ergonomi i spil. Gennem over 25 år har Knapp udviklet sine ergonomiske løsninger i samarbejde med uafhængige eksperter inden for arbejdsmiljø ud fra en filosofi om, at arbejdsstationerne skal tilpasses medarbejderen, ikke omvendt.
 

- Vores ansatte er vores vigtigste ressource, og vi skal blive ved med at kunne rekruttere og fastholde dygtige folk. God ergonomi og mulighed for afveksling i arbejdsdagen er vigtig for medarbejdernes trivsel og sundhed, og samtidig er det nye anlæg et teknologisk løft, som betyder, at vi fremadrettet kan tilbyde interesserede medarbejdere nye typer arbejdsopgaver og nye muligheder for at udvikle deres talenter her hos os, siger Christian Heimer fra FTZ.
 

Det nye fuldautomatiske logistikanlæg leveret af Knapp får et grundareal omtrent som en fodboldbane og bliver ca. 17 meter højt. Anlægget er skalerbart og forberedt på omfattende udvidelser, som de nye bygninger ligeledes bliver indrettet til at kunne rumme.
 

Opførelsen af det nye hovedlager og hovedkontor er gået i gang, og faciliteterne forventes at blive taget i brug i første halvår af 2025.
 

Fakta om FTZ og det nye hovedlager:
  • FTZ er Danmarks største autogrossist med 50 afdelinger i hele landet
  • Det nye hovedlager opføres sammen med et nyt hovedkvarter i Rørup på Fyn nær motorvej E20
  • Hovedlageret i Rørup kommer til at ekspedere over 50.000 ordrelinjer dagligt til både autoværksteder og FTZ's øvrige afdelinger i Danmark
  • Lagerets ekspreskapacitet vil kontinuerligt kunne pakke 300 fast-track ordrelinjer på under 15 minutter per styk
  • Lageret vil have fast-track adgang til 125.000 varenumre
  • Lageret forventes i drift i første halvår af 2025
  • FTZ beskæftiger ca. 1.200 medarbejdere i Danmark
  • FTZ samlede lagerareal i Danmark udgør i 2023 ca. 110.000 kvadratmeter
 
Fakta om Knapp:
  • Knapp er leverandør af de mest avancerede teknologier til automatisering og digitalisering af virksomheders logistik gennem hele værdikæden fra produktion og distribution frem til salgsstedet
  • Knapp har globalt hovedkontor i Østrig og kunder og afdelinger over hele verden
  • I Danmark er Knapp repræsenteret med en salgsorganisation og et driftskontor
  • Moderne logistik fra Knapp er en del af opskriften på succes for mange kunder inden for især engroshandel, sundhedspleje, detailhandel, fødevareproduktion, mode og industri
  • Knapp forventer at nå en global omsætning på over 15 milliarder kroner i regnskabsåret 2022-2023




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Logistikcenter i Jönköping er taget i brug
- Ejendomsinvestor køber grund i Malmö til last-mile distributionslager
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Nybyggeri har øget antallet af ledige lagerarealer
- Ville du lade dig overvåge på arbejdet?
- Ringsted får nyt pakkedistributionscenter
- Tysk terminaltraktor er kørt ud på et nyt niveau af præcision og komfort
- Transport- og logistikuddannede får hurtigt arbejde
- Logistik-koncern åbner fremtidens terminal, der er fyldt med scannere
- Glædelig jul
- Nyt logistikcenter for dansk modekoncern bliver et af de mest effektive og automatiserede
- Nybyggeri skaber ledige lager- og logistik-lokaler i ældre bygninger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst