Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
HAVAREREDE KØRETØJER PÅ VEJENE:

S-Regeringen vil give vejmyndighederne ret til at fjerne køretøjer

Tirsdag 27. juli 2021 kl: 19:00
Share  


Af: Jesper Christensen

Transportministeriet har sendt et forslag, der vil udvide vejmyndighedernes mulighed for at fjerne havarerede køretøjer fra vejene, i høring

Lovforslaget til ændring af Færdselsloven omfatter i det væsentlige følgende ændringer:

  • Indførsel af hjemmel i Færdselslovens paragraf 123, stk. 2 (og forarbejder), således at Vejdirektoratet kan fjerne akut trafikfarlige køretøjer fra statsvejene, og få sine udgifter i forbindelse hermed afholdt af ejeren af køretøjet. Relevante cirkulære (cirkulære om politiets fjernelse og afhændelse af køretøjer) skal også ændres, således at fjernelse kan ske uden forudgående partshøring, hvis færdselssikkerhedsmæssige eller trafikafviklingsmæssige hensyn taler for, at fjernelsen skal ske straks. Såfremt der er politisk flertal for denne ændring, vil ændring af cirkulæret ske sideløbende.
  • Indførsel af hjemmel i Færdselslovens paragraf 123, således at A/S Storebælt og A/S Øresund som privat bro- og vejejer, kan fjerne køretøjer fra Storebæltsforbindelsen og Øresundsmotorvejen. Det vurderes, at der herved sikres en hurtigere og mere effektiv fjernelse af køretøjer, som henstår til ulempe og fare for færdslen på Storebæltsforbindelsen og Øresundsmotorvejen. Det foreslås på den baggrund, at A/S Storebælt og A/S Øresund får tilsvarende kompetence som politiet og Vejdirektoratet til at fjerne køretøjer, når disse står henstillet på et af selskaberne ejet vejareal.
  • Indførsel af hjemmel i Færdselslovens paragraf 90, stk. 1, således at Vejdirektoratet som vejmyndighed for statsvejene eller vej- eller broejeren kan regulere færdslen ved akutte hændelser på statsvejene og uden for bestemmelsens nuværende rammer, som er relativt restriktive.
  • Genindførelse af parkeringsforbud i yderrabatter i Færdselslovens paragraf 28, stk. 3, og en bemyndigelsesbestemmelse hvorefter transportministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen med samtykke fra politiet kan bestemme, at parkering på privat grund kan undtages fra forbuddet.
  • Indførsel af hjemmel i Færdselslovens paragraf 42, stk. 5, således at zoneskiltning uden for tættere bebyggede områder kan etableres. 




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Godstransporten over Øresundsbron nåede nye højder
- Transportmand skifter karriere - skal til at bruge en hammer
- Det er er i orden at lade arbejdsmarkedets parter stå for kontrollen
- Transportør med franchisetagere som chauffører fortsætter med at køre mad ud i København
- Direktør for brancheorganisation på transportområdet siger farvel
- Tysk transport- og logistikkoncern tager gas på dieselbiler i Finland
- Der er et presserende behov for flere lastbil-rastepladser
- Transportkoncern sætter flere biogaslastbiler ind i Danmark
- Medarbejdere hos tankvognsproducent cykler mere
- Færdselsstyrelsen lægger nye fortolkningsbidrag til køre- og hviletidsområdet frem på nettet
- Tyske lastbiler kører nu og i fremtiden
- Dagligvarerne kommer med elektriske biler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst