Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION:

Forlængede førerhuse kan nu bruges til modulvogntog

Torsdag 2. februar 2023 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Færdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer

DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides. 


Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.


- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.  


Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.  


DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.  


Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej 
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.  


Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus. 


Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst