VOGNMANDSORGANISATION:
Færdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer
DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides.
Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.
- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.
Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.
DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.
Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.
Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus.
Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fem galvaniserede har fundet vejen til Vejen
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
- Transportvirksomhed i Kolding øgede overskud og medarbejderstab
- E-handlen sætter rekord igen
- International transportkoncern hentede to-akslet city-trailer I Hedensted
- Mand fik et ildebefindende - og kørte ind i et busskur
- Lastbiler har containere med ud - og strøelse med hjem
- Contrailertransportør indrømmer lovbrud og betaler bøde på 400.000 kroner
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsninger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
Skriv din kommentar:
Forlængede førerhuse kan nu bruges til modulvogntog
Torsdag 2. februar 2023 kl: 11:25
Af: RedaktionenFærdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer
DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides.
Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.
- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.
Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.
DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.
Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.
Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus.
Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Fem galvaniserede har fundet vejen til Vejen
- Færge til Samsø er blevet forsinket på grund af vejret i Biscayen
- Transportvirksomhed i Kolding øgede overskud og medarbejderstab
- E-handlen sætter rekord igen
- International transportkoncern hentede to-akslet city-trailer I Hedensted
- Mand fik et ildebefindende - og kørte ind i et busskur
- Lastbiler har containere med ud - og strøelse med hjem
- Contrailertransportør indrømmer lovbrud og betaler bøde på 400.000 kroner
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsninger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



