Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION:

Forlængede førerhuse kan nu bruges til modulvogntog

Torsdag 2. februar 2023 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Færdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer

DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides. 


Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.


- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.  


Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.  


DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.  


Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej 
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.  


Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus. 


Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst