VOGNMANDSORGANISATION:
Færdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer
DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides.
Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.
- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.
Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.
DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.
Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.
Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus.
Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
Forlængede førerhuse kan nu bruges til modulvogntog
Torsdag 2. februar 2023 kl: 11:25
Af: RedaktionenFærdselsstyrelsen har over for vognmandsorganisationen DTL bekræftet, at de forlængede og mere aerodynamiske førerhuse på trækkende enheder - eksempelvis de nyeste DAF-modeller - kan indgå i modulvogntogskombinationer
DTL roser i den forbindelse Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der er stærkt på vej. Nyhededen fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides.
Udmeldingen fra Færdselsstyrelsen bliver modtaget med tilfredshed af DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard.
- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Erik Østergaard og fortsætter:
- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.
Færdselsstyrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.” Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.
DTL peger også på, at EU’s typegodkendelsesforordning fastslår, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.
Flere lastbiler med ekstra aerodynamiske førerhuse er på vej
Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at Færdselsstyrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.
Indtil videre er det hollandske DAF, der kan levere EU-typegodkendte lastbiler med forlængede førerhus.
Men DTL's direktør er ikke i tvivl om, at udviklingen vil gå stærkt, så de øvrige lastbilproducenter snart også vil have lastbiler med længere førerhuse på programmet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- EU's transportministre åbner et vindue for nordiske transporter i fremtiden
- Uddannelsesinstitution fortæller om en vej fra drengedrøm til selvstændig vognmand
- Distributør af blade er blevet indklaget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Tre kørte for hurtig ved vejarbejde - og mistede kørekortene
- 51-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler, hvor en ung mand mistede livet
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Ny bekendtgørelse åbner for 4,2 meter høje køretøjer - og øget totalvægt
- Ejendomsinvestor vil anlægge logistik- og intermodalt hub i Ringsted
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





