UNDERSØGELSE AF FÆRGEBRAND FOR 32 ÅR SIDEN:
S-Regeringen satte i december 2020 gang i en ekstern juridisk undersøgelse af, om passagerfærgen Scandinavian Star, skulle have været synet efter de dagældende regler, inden den sejlede fra Frederikshavn. Erhvervsministeriets undersøgelse af Søfartsstyrelsens rolle i Scandinavian Star er nu færdig og offentliggjort
Selvom det er over 32 år siden, at der udbrød brand på færgen Scandinavian Star, hvor 159 mennesker mistede livet, er der stadig spørgsmål i forbindelse med ulykken, som presser sig på.
Spørgsmålene i forbindelse med ulykken handler om de danske søfartsmyndigheders ageren, og har tidligere været undersøgt. Den nye undersøgelse siger det samme som tidligere undersøgelser, men finder samtidig, at Søfartsstyrelsen ud fra et forvaltningsretligt perspektiv skulle have ført et bedre tilsyn og eventuelt have udstedt supplerende vejledninger, der sikrede, at et passagerskib som Scandinavian Star skulle have være undergivet havnestatskontrol inden første fart fra Danmark.
Erhvervsminister Simon Kollerup (S) satte i december 2020 gang i en ekstern juridisk undersøgelse af, hvordan regler og praksis for syn af udenlandske passagerskibe, som Scandinavian Star, var i 1990 med henblik på en yderligere vurdering. Undersøgelsen havde til formål at hjælpe de efterladte med at få svar på ét af de spørgsmål, de har gået med i mange år.
Helt konkret omhandler spørgsmålene, hvorvidt Søfartsstyrelsen brød loven, da styrelsen undlod at syne Scandinavian Star med henblik på at udstede de nødvendige certifikater som dokumentation for, at skibet levede op til kravene. Og om styrelsen skulle have udført en havnestatskontrol af Scandinavian Star, inden skibet sejlede fra Frederikshavn mod Oslo i april 1990. Ved havnestatskontrol forstås en kontrol af skibets certifikater, hvor der kun blev foretaget yderligere inspektion, såfremt der var åbenbare grunde til at antage, at skibet trods certifikatet ikke levede op til kravene.
Undersøgelsen finder, at Søfartsstyrelsen ikke havde organiseret havnestatskontrollen på en sådan måde, at man generelt tilsikrede kontrol af passagerskibe, der sejlede under bekvemmelighedsflag, inden de blev sat i fast rutefart fra dansk havn. Undersøgelsen finder, at styrelsen efter det eksisterende regelsæt kombineret med krav om forsvarlig forvaltning skulle have foretaget havnestatskontrol, inden skibet sejlede med passagerer første gang i Danmark.
Undersøgelsen har været gennemført af Vibe Garf Ulfbeck, juraprofessor og centerleder for jura på Københavns Universitet, og Ole Terkelsen, lektor på Aarhus Universitet, og resultatet af undersøgelsen er nu klar.
Erhvervsministeren vil nu indkalde undersøgelsens følgegruppe til et møde allerede i denne uge.
Færgen Scandinavian Star var en 141,6 meter lang ro/pax-færge 10.513 bruttoregisterton bygget i Frankrig i 1971.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Passagerfærge skulle have været synet efter de daværende regle
Tirsdag 6. september 2022 kl: 12:12
Af: RedaktionenS-Regeringen satte i december 2020 gang i en ekstern juridisk undersøgelse af, om passagerfærgen Scandinavian Star, skulle have været synet efter de dagældende regler, inden den sejlede fra Frederikshavn. Erhvervsministeriets undersøgelse af Søfartsstyrelsens rolle i Scandinavian Star er nu færdig og offentliggjort
Selvom det er over 32 år siden, at der udbrød brand på færgen Scandinavian Star, hvor 159 mennesker mistede livet, er der stadig spørgsmål i forbindelse med ulykken, som presser sig på.
Spørgsmålene i forbindelse med ulykken handler om de danske søfartsmyndigheders ageren, og har tidligere været undersøgt. Den nye undersøgelse siger det samme som tidligere undersøgelser, men finder samtidig, at Søfartsstyrelsen ud fra et forvaltningsretligt perspektiv skulle have ført et bedre tilsyn og eventuelt have udstedt supplerende vejledninger, der sikrede, at et passagerskib som Scandinavian Star skulle have være undergivet havnestatskontrol inden første fart fra Danmark.
Erhvervsminister Simon Kollerup (S) satte i december 2020 gang i en ekstern juridisk undersøgelse af, hvordan regler og praksis for syn af udenlandske passagerskibe, som Scandinavian Star, var i 1990 med henblik på en yderligere vurdering. Undersøgelsen havde til formål at hjælpe de efterladte med at få svar på ét af de spørgsmål, de har gået med i mange år.
Helt konkret omhandler spørgsmålene, hvorvidt Søfartsstyrelsen brød loven, da styrelsen undlod at syne Scandinavian Star med henblik på at udstede de nødvendige certifikater som dokumentation for, at skibet levede op til kravene. Og om styrelsen skulle have udført en havnestatskontrol af Scandinavian Star, inden skibet sejlede fra Frederikshavn mod Oslo i april 1990. Ved havnestatskontrol forstås en kontrol af skibets certifikater, hvor der kun blev foretaget yderligere inspektion, såfremt der var åbenbare grunde til at antage, at skibet trods certifikatet ikke levede op til kravene.
Undersøgelsen finder, at Søfartsstyrelsen ikke havde organiseret havnestatskontrollen på en sådan måde, at man generelt tilsikrede kontrol af passagerskibe, der sejlede under bekvemmelighedsflag, inden de blev sat i fast rutefart fra dansk havn. Undersøgelsen finder, at styrelsen efter det eksisterende regelsæt kombineret med krav om forsvarlig forvaltning skulle have foretaget havnestatskontrol, inden skibet sejlede med passagerer første gang i Danmark.
Undersøgelsen har været gennemført af Vibe Garf Ulfbeck, juraprofessor og centerleder for jura på Københavns Universitet, og Ole Terkelsen, lektor på Aarhus Universitet, og resultatet af undersøgelsen er nu klar.
Erhvervsministeren vil nu indkalde undersøgelsens følgegruppe til et møde allerede i denne uge.
Færgen Scandinavian Star var en 141,6 meter lang ro/pax-færge 10.513 bruttoregisterton bygget i Frankrig i 1971.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |