CO2-NEUTRALITET:
Lastbilproducenter og miljøforkæmpere har slået sig sammen for at skubbe på for at få etableret 11.000 ladepunkter for elektriske lastbiler i løbet af de kommende tre-fire år - inden 2025. Inden 2030 skal der være 42.000 ladepunkter
Den europæiske organisation af bilproducenter - ACEA - er gået sammen med NGO-organisationen Transport & Environment om en henvendelse til EU-Kommissionen, der indeholder en opfordring til, at EU støtter etableringen af ladepunkter til den tunge ene af transportområdet - lastbiler og busser.
De to parter peger også på, at der er behov for at etablere omkring 300 brinttanksstationer, der er egnede til tunge køretøjer, senest i 2025. I 2030 bør der være omkring 1.000 brinttanksstationer.
Den fælles henvendelse fra ACEA og Transport & Environment (T&E), der arbejder for at skabe basis for en miljømæssig og økonomisk bæredygtig transportbranche, kommer forud for den forventede gennemgang af EU’ direktiv om alternativ brændstofinfrastruktur (AFID) i år.
ACEA og T&E opfordrer EU-Kommissionen til at tilrette AFID-direktivet, så der bliver egnet til nulemissionslastbiler og -busser med bindende mål for infrastruktur i alle EU-lande for at sikre problemfri grænseoverskridende operationer. De to organisationer kalder det for presserende og afgørende for at tilskynde professionelle transportvirksomheder til at foretage en hurtig overgang til nulemissionskøretøjer.
Batteri- og brintelektriske lastbiler kræver en udbygget infrastruktur til opladning og genopfyldning af deres energilagre - batterier og brinttanke - samt pladsparkering. ACEA og T&E mener, at EU-Kommissionen skal imødekomme de specifikke behov i dennemgangen af AFID-direktivet og sikre, at opladning og genoptankning er mulig hos transportvirksomherne, på logistikcentre (ved lastning og losning), på offentlige steder i byområder og langs hovedkorridorerne.
- Bilindustrien er fuldt engageret i Green Deal og derfor CO2-neutral vejgodstransport senest i 2050. Til det formål investerer vi massivt i CO2-neutrale lastbiler, siger Martin Daum, der er bestyrelsesformand i ACEA og administrerende direktør for Daimler Truck AG.
- Men vore kunder investerer ikke i disse køretøjer medmindre de let kan oplade og genopfylde dem, når de leverer varer fra et land til et andet. Den kommende AFID-gennemgang er en gylden mulighed for at sikre, at infrastrukturudrulning og implementering af nulemissionskøretøjer går hånd i hånd, siger han videre.
Administrerende direktør for Transport & Miljø, William Todts, betegner fremtiden som elektrisk.
- Overgangen til nulemissionskøretøjer er i gang, og det er tid for EU-Kommissionen at vågne op. Vi er nødt til at opbygge 10.000 opladningspunkter i de næste fire år i lastbildepoter, logistikhub og langs alle hovedveje i Europa, siger William Todts.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Elektriske Flextrafik-biler får lynlade-muligheder i Køge og Nykøbing F
- Der er kommet 85 procent flere el-lastbiler på et år - i alt 542
- Tekniske problemer har udskudt åbning af pulje til klokken 12
- Totale levetidsomkostninger kan beregnes på vidensportal om el-lastbiler
- Projet med brintrør til Tyskland er godkendt
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone
Skriv din kommentar:
Lastbilproducenter og miljøforkæmpere kræver bindende mål for infrastruktur
Onsdag 14. april 2021 kl: 22:00
Af: RedaktionenLastbilproducenter og miljøforkæmpere har slået sig sammen for at skubbe på for at få etableret 11.000 ladepunkter for elektriske lastbiler i løbet af de kommende tre-fire år - inden 2025. Inden 2030 skal der være 42.000 ladepunkter
Den europæiske organisation af bilproducenter - ACEA - er gået sammen med NGO-organisationen Transport & Environment om en henvendelse til EU-Kommissionen, der indeholder en opfordring til, at EU støtter etableringen af ladepunkter til den tunge ene af transportområdet - lastbiler og busser.
De to parter peger også på, at der er behov for at etablere omkring 300 brinttanksstationer, der er egnede til tunge køretøjer, senest i 2025. I 2030 bør der være omkring 1.000 brinttanksstationer.
Den fælles henvendelse fra ACEA og Transport & Environment (T&E), der arbejder for at skabe basis for en miljømæssig og økonomisk bæredygtig transportbranche, kommer forud for den forventede gennemgang af EU’ direktiv om alternativ brændstofinfrastruktur (AFID) i år.
ACEA og T&E opfordrer EU-Kommissionen til at tilrette AFID-direktivet, så der bliver egnet til nulemissionslastbiler og -busser med bindende mål for infrastruktur i alle EU-lande for at sikre problemfri grænseoverskridende operationer. De to organisationer kalder det for presserende og afgørende for at tilskynde professionelle transportvirksomheder til at foretage en hurtig overgang til nulemissionskøretøjer.
Batteri- og brintelektriske lastbiler kræver en udbygget infrastruktur til opladning og genopfyldning af deres energilagre - batterier og brinttanke - samt pladsparkering. ACEA og T&E mener, at EU-Kommissionen skal imødekomme de specifikke behov i dennemgangen af AFID-direktivet og sikre, at opladning og genoptankning er mulig hos transportvirksomherne, på logistikcentre (ved lastning og losning), på offentlige steder i byområder og langs hovedkorridorerne.
- Bilindustrien er fuldt engageret i Green Deal og derfor CO2-neutral vejgodstransport senest i 2050. Til det formål investerer vi massivt i CO2-neutrale lastbiler, siger Martin Daum, der er bestyrelsesformand i ACEA og administrerende direktør for Daimler Truck AG.
- Men vore kunder investerer ikke i disse køretøjer medmindre de let kan oplade og genopfylde dem, når de leverer varer fra et land til et andet. Den kommende AFID-gennemgang er en gylden mulighed for at sikre, at infrastrukturudrulning og implementering af nulemissionskøretøjer går hånd i hånd, siger han videre.
Administrerende direktør for Transport & Miljø, William Todts, betegner fremtiden som elektrisk.
- Overgangen til nulemissionskøretøjer er i gang, og det er tid for EU-Kommissionen at vågne op. Vi er nødt til at opbygge 10.000 opladningspunkter i de næste fire år i lastbildepoter, logistikhub og langs alle hovedveje i Europa, siger William Todts.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Elektriske Flextrafik-biler får lynlade-muligheder i Køge og Nykøbing F
- Der er kommet 85 procent flere el-lastbiler på et år - i alt 542
- Tekniske problemer har udskudt åbning af pulje til klokken 12
- Totale levetidsomkostninger kan beregnes på vidensportal om el-lastbiler
- Projet med brintrør til Tyskland er godkendt
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |