CO2-udslippet fra landevejstransporten kan beregnes
Tirsdag 20. maj 2008 kl: 15:04
Af: RedaktionenDTL offentliggør i dag, hvad de betegner som landets første CO2-beregner målrettet til vognmandsvirksomheder. Den kan vise vejen til sparede kroner plus et lavere brændstofforbrug og CO2-udslip
Sammen med Michelin og Scania har DTL produceret et nyttigt værktøj, der på få sekunder regner ud hvor meget brændstof, en lastbil på årsbasis kan spare ved at gennemføre nogle enkle brændstofbesparende tiltag.
- Beregneren er vores nyeste, konkrete bidrag til at nedbringe transporterhvervets miljøbelastning, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.
Ideen blev i februar præsenteret for en positiv klima- og energiminister Connie Hedegaard.
Beregningsprogrammet ligger på DTLs web-side
CO2-beregneren er et beregningsprogram, som findes på DTLs web-side. Beregningsskemaet, der er udarbejdet med bistand fra teknikere hos Michelin og Scania, er ifølge DTLs egen vurdering enkelt at udfylde.
- Vognmanden eller en medarbejder klikker ind på programmet og udfylder nogle få felter med data om kørselstype og lastbilens brændstofforbrug. Herefter vælges et eller flere brændstofbesparende tiltag: Påsætning af spoiler, nye dæk og 10 km lavere hastighed, fortæller analytiker hos DTL, Frederik Dømler.
Herefter regner computeren ud hvor mange kg CO2, liter dieselolie og kroner, vognmanden sparer årligt ved at gennemføre et eller flere af de tre tiltag. CO2-beregneren viser sort på hvidt, hvordan det både er muligt at være økonomisk og miljøbevidst samtidig.
Dæk, spoiler og hastighed
Beregninger har ifølge DTL vist, at man ved at udskifte traditionelle langdistance-dæk med nye dæk i eksempelvis Michelin i Energy-serien kan spare cirka seks procent brændstof. Skifter man for eksempel til Energy-dæk på en lastbil, der kører 3 km/l, hvor brændstofprisen er sat til 8 kr./l og der køres 150.000 km/år, hovedsageligt langdistancekørsel, spares 24.000 kr. i brændstof og 8 ton CO2.
Ved at sætte spoiler på lastbilen nedsættes luftmodstanden og dermed brændstofforbruget. Et realistisk bud er en brændstofbesparelse på ca. 8 procent, hvis der både påsættes tag - og sidespoiler ved langdistancekørsel. Det svarer til, at der kan opnås ca. 10 ton mindre CO2-udledning og en økonomisk gevinst på ca. 32.000 kr. årligt. Ved by- og regionalkørsel bliver besparelserne noget mindre
Endelig handler det om chaufførens kørestil. Nedsat hastighed kan give store brændstofbesparelser. Sættes farten ned fra 80 km/t til 70 km/t, kan det spare knap 10 procent brændstof. Ved de samme forudsætninger fra før kan der i nedsat brændstofforbrug og CO2-udledning opnås en besparelse på henholdsvis 38.000 kr. og 12,5 ton CO2 årligt.
DTL fremhæver, at det er en anseelig besparelse, som ofte vil være mere værd, end den lille tidsgevinst en højre hastighed vil give.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand fra Hammel tog en fire-akslet maskintrailer med på sin skammel
- Modvind på Middelhavet får rederi til at rebe forventningerne
- Pakkedistributør øger sin kapacitet på Sjælland med 35 procent
- Lastbilproducent gearer op, når det gælder skiftet til el-lastbiler
- 15 procent var elektriske i juli
- Ekspansionsfuger på Storebæltsbroen skal vedligeholdes
- Flytteforretning i Aarhus er kørt i skifteretten
- Transportkoncern på Bornholm fik underskud i 2024
- Varebiler fra lastbilproducent runder 4.000 registrerede enheder
- Dansk megawatt-løsning skal bane vej for grøn tung transport i Europa
- Speditørerne får nye opgaver
- Narkokriminelle har interne meddelere i forsyningskæderne
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |