Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere

Fredag 5. december 2025 kl: 10:06
Af: Redaktionen

Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere

Molslinjen har bestilt en tredie batteri-elektrisk katamaran-færge af den hurtige slags hos det australske australske værft, Incat, der ligger på Tasmanien. Den nye færge skal ligesom to tilsvarende, som Molslinjen tidligere har bestilt, sejle på rederiets rute mellem Jylland og Sjælland. Molslinjen fremhæver, at de i alt tre hurtige katamaranfærger bliver verdens hidtil største elektrificeringsprojekt til søs

- Der vil være indlysende fordele ved at få bygget de tre færger samme sted, og der vil være værdifuld læring undervejs fra første til sidste færge. Og så har det været vigtigt for os at have en stabil og solid leverandør, siger Kristian Durhuus, CEO i Molslinjen.


Molslinjen kaster sig med den tredie færge ud i verdens hidtil største og mest ambitiøse elektrificeringsprojekt til søs. Prisen for de 129 meter lange færger og den tilhørende infrastruktur på land løber op i 3,5 milliarder kroner, hvor Molslinjen fornyligt fik tilsagn om støtte på 180 millioner kroner fra In­ve­ste­rings­støt­te­fon­den 2025.


- Vi og vores ejere går foran her og forsøger at vise vejen for en grøn omstilling med teknologi, som for ganske nylig slet ikke var til stede. Den form for innovation er dyr, og det har været afgørende for os at få regeringens opbakning til dette elektriske eventyr, siger Kristian Durhuus.


De tre færger vil elektrificere hele Molslinjens operation på Kattegat. Planen er, at færgerne skal sættes ind efterhånden, som de kommer til Danmark. Den første færge skal efter planen nå dansk farvand i slutningen af 2027, den næste i sommeren 2028, og den tredje i foråret 2029.


- Med bestillingen af en tredje færge sætter vi for alvor gang i verdens største elektrificeringsprojekt til søs – og vi er ekstremt stolte af dette projekt, der viser, hvad der er muligt, når ambition møder innovation, siger Carsten Jensen, der er administrerende hos Nordic Ferry Infrastructure (NFI), som ejer Molslinjen.



Fakta om de nye batteri-elektriske katamaraner: 
  • Længde: 129 meter 
  • Bredde: 30,5 meter 
  • 1.483 passagerer 
  • 500 biler 
  • Batteripakke på 45.000 kWh 
  • 70.650 hestekræfter 
  • +40 knob (+74 km/t) 

I hallerne på Incat-værftet i Hobart op Tasmanien begynder arbejdet med Molslinjens tre elektriske hurtigfærger at tage form. (Foto: Molslinjen)


Lidt om Tasmanien:
  • Tasmanien er en ø, der ligger cirka 240 kilometer - omkring 130 sømil - syd for Australien. Tasmanien er sammen med omkringliggende øer en delstat i Australien
  • Der bor omkring 550.000 indbyggere i Tasmanien. 40 procent af befolkningen i Tasmanien bor i  eller omkring hovedstaden Hobart, hvor værftet Incat har hovedsæde
  • Tasmanien har været befolket siden 40.000 f.kr. I 1803 kolonialiserede Storbritannien Tasmanien og brugte øen som straffekoloni. Tasmanien modtog 75.000 straffefanger i perioden frem til 1853, hvor deportationen af fanger ophørte
  • I løbet af 30 år blev den indfødte befolkning stort set udryddet. De blev dræbt i åben konflikt med bosætterne eller døde af smitsomme sygdomme, som europæerne bragte med sig.
  • Tasmanien blev en delstat i den nyoprettede føderation Australien i 1901
  • Godt 40 procent af øen er i en eller anden form beskyttet natur, og knap en fjerdedel indgår i Tasmanian Wilderness, der er på UNESCO's verdensarvsliste.

  • Kong Frederik X's hustru, dronning Mary (døbt Mary Donaldson), er født i Tasmanien.

  • (Kilde: Wikipedia)




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Daglivarekoncern anlægger ladeanlæg til el-lastbiler ved centrallager i Køge
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst