Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
Fredag 5. december 2025 kl: 10:06
Af: Redaktionen
Molslinjen har bestilt en tredie batteri-elektrisk katamaran-færge af den hurtige slags hos det australske australske værft, Incat, der ligger på Tasmanien. Den nye færge skal ligesom to tilsvarende, som Molslinjen tidligere har bestilt, sejle på rederiets rute mellem Jylland og Sjælland. Molslinjen fremhæver, at de i alt tre hurtige katamaranfærger bliver verdens hidtil største elektrificeringsprojekt til søs
- Der vil være indlysende fordele ved at få bygget de tre færger samme sted, og der vil være værdifuld læring undervejs fra første til sidste færge. Og så har det været vigtigt for os at have en stabil og solid leverandør, siger Kristian Durhuus, CEO i Molslinjen.
Molslinjen kaster sig med den tredie færge ud i verdens hidtil største og mest ambitiøse elektrificeringsprojekt til søs. Prisen for de 129 meter lange færger og den tilhørende infrastruktur på land løber op i 3,5 milliarder kroner, hvor Molslinjen fornyligt fik tilsagn om støtte på 180 millioner kroner fra Investeringsstøttefonden 2025.
- Vi og vores ejere går foran her og forsøger at vise vejen for en grøn omstilling med teknologi, som for ganske nylig slet ikke var til stede. Den form for innovation er dyr, og det har været afgørende for os at få regeringens opbakning til dette elektriske eventyr, siger Kristian Durhuus.
De tre færger vil elektrificere hele Molslinjens operation på Kattegat. Planen er, at færgerne skal sættes ind efterhånden, som de kommer til Danmark. Den første færge skal efter planen nå dansk farvand i slutningen af 2027, den næste i sommeren 2028, og den tredje i foråret 2029.
- Med bestillingen af en tredje færge sætter vi for alvor gang i verdens største elektrificeringsprojekt til søs – og vi er ekstremt stolte af dette projekt, der viser, hvad der er muligt, når ambition møder innovation, siger Carsten Jensen, der er administrerende hos Nordic Ferry Infrastructure (NFI), som ejer Molslinjen.
Fakta om de nye batteri-elektriske katamaraner:
- Længde: 129 meter
- Bredde: 30,5 meter
- 1.483 passagerer
- 500 biler
- Batteripakke på 45.000 kWh
- 70.650 hestekræfter
- +40 knob (+74 km/t)
I hallerne på Incat-værftet i Hobart op Tasmanien begynder arbejdet med Molslinjens tre elektriske hurtigfærger at tage form. (Foto: Molslinjen)
Lidt om Tasmanien:
- Tasmanien er en ø, der ligger cirka 240 kilometer - omkring 130 sømil - syd for Australien. Tasmanien er sammen med omkringliggende øer en delstat i Australien
- Der bor omkring 550.000 indbyggere i Tasmanien. 40 procent af befolkningen i Tasmanien bor i eller omkring hovedstaden Hobart, hvor værftet Incat har hovedsæde
- Tasmanien har været befolket siden 40.000 f.kr. I 1803 kolonialiserede Storbritannien Tasmanien og brugte øen som straffekoloni. Tasmanien modtog 75.000 straffefanger i perioden frem til 1853, hvor deportationen af fanger ophørte
- I løbet af 30 år blev den indfødte befolkning stort set udryddet. De blev dræbt i åben konflikt med bosætterne eller døde af smitsomme sygdomme, som europæerne bragte med sig.
- Tasmanien blev en delstat i den nyoprettede føderation Australien i 1901
- Godt 40 procent af øen er i en eller anden form beskyttet natur, og knap en fjerdedel indgår i Tasmanian Wilderness, der er på UNESCO's verdensarvsliste.
- Kong Frederik X's hustru, dronning Mary (døbt Mary Donaldson), er født i Tasmanien.
- (Kilde: Wikipedia)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Antallet af færgepassagerer, der sejler elektrisk, vil blive fordoblet de kommende år
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Lov om krigsforsikring er rettidig omhu
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Rederiorganisation indgår aftale om at styrke det civile forsvar
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Havneselskab har en længere krydstogtsæson
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




