Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
Tirsdag 2. december 2025 kl: 10:09
Af: Redaktionen
25 shortsea-ruter til havne i flere dele af Europa, som sikrer stærke forbindelser og styrker de europæiske eksportmuligheder. (Illustration: Esbjerg Havn)
Esbjerg Havn er blevet medlem af Baltic Port Organization (BPO) for både at lære om ro/ro-transporter og bidrage med sin viden og erfaring på området
Havnens nye medlemskab af Baltic Ports Organization (BPO) skal været et fundament, hvorfra Esbjerg Havn sammen med andre havne kan udvikle fælles standarder, dele viden og skabe nye løsninger, der styrker ro/ro-trafikken mellem havne i Østersøen, Nordsøen og resten af Europa.
- Ro/ro er en vigtig brik i den europæiske samhandel og øger eksportmulighederne i de enkelte lande og imellem. For at følge med produktionen rundt om i Europa er det vigtigt, at vi styrker vores samarbejder. Derfor er vi glade for at byde Esbjerg Havn velkommen, siger Bogdan Ołdakowski, der er generalsekretær Baltic Ports Organisation.
Han fremhæver, at Esbjerg Havn med sin ekspertise indenfor ro/ro-operationer kan bidrage til udvikling på ro/ro-området.
- Med Esbjerg Havns indtrædelse i Baltic Ports Organization får vi et nyt medlem, der bringer stor erfaring inden for ro/ro. Det er den erfaring, vi glæder os til at blive delt mellem medlemmerne. Samtidig kan vi i organisationen og mellem de enkelte havne se på at optimere operationer og styrke handelskorridorer, siger Bogdan Ołdakowski.
Forum for samarbejde og videndeling
BPO er et forum for havne og virksomheder, hvor samarbejde og videndeling bidrager til at optimere godstransporten på tværs af kontinentet og styrke handelskorridorerne mellem Østersøen og Nordsøen.
Dennis Jul Pedersen, der er havnedirektør Esbjerg Havn, peger på, at det er ro/ro-ekspertisen, som den sydvestjyske han bringer med ind i Baltic Ports Organization (BPO), hvor Esbjerg Havn er blevet del af et netværk med over 50 havne og virksomheder i Østersøregionen.
- Ved at blive en del af BPO, bliver Esbjerg Havn del af et stærkt netværk af havne og virksomheder i Nordeuropa. Vi har meget, vi kan lære af de andre medlemmer, og vi har meget at dele med dem. Et stærkt fokus fra vores side er at forstærke handelskorridorerne mellem Østersøen og Nordsøen, siger Dennis Jul Pedersen.
I årtier har Esbjerg Havn specialiseret sig i ro/ro-transport og løbende udviklet havnens faciliteter og infrastruktur i dialog med branchen, så havnen sikrer, at den efterkommer den efterspørgsel, som virksomhederne ønsker for at kunne skalere deres forretning. Det betyder, at europæiske virksomheder i dag kan flytte store mængder gods hurtigt og sikkert gennem havnen.
Med elleve ro/ro-ramper, adgang døgnet rundt og direkte forbindelser til motorvej, jernbane og lufthavn er rammerne på plads til en effektiv håndtering af gods. Ro/ro-terminalerne fungerer samtidig som knudepunkter i TEN-T-netværket, der er EU’s fælles transportnetværk, der binder alle transportformer sammen.
Esbjerg Havn har gjort en målrettet indsats gennem årene. Udvidelsen af jernbaneterminalen har gjort det muligt at håndtere flere tog. Uddybningen af sejlrenden giver plads til større skibe, og nye arealer på havnen sikrer mere plads til opbevaring af gods. Samlet betyder det, at tusindvis af ton kan transporteres hurtigt fra A til B - alt fra biler og havvindmøllevinger til dry bulk.
Fakta om Esbjerg Havn's ro/ro operationer:
- Ca. 1,56 millioner ton ro/ro-gods håndteret i 2024
- 53.725 Biler importeret i 2024
- Knap 500 ro/ro-anløb årligt
- 11 ro/ro-ramper
- 25 shortsea-ruter til havne i flere dele af Europa
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Havn styrker sin bestyrelse med erfaren transportkvinde
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Elektrisk terminaltraktor med fire-hjulstræk var på turné
- Havn på Jyllands top har fået en økonomichef
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- - Vi bliver CO2-neutrale i 2030
- Østjysk storhavn har sat ny conntainerrekord
- Århundredets storm rammer havneudvidelse - i bølgebassin indendøre
- Lastbilproducent indleder partnerskab med værftkoncern og havnselskab
- Østjysk storhavn får ny økonomidirektør
- Ny containerterminal i Fredericia blev indviet i weekenden
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





