Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran
Tirsdag 17. juni 2025 kl: 13:38
Af: RedaktionenDen nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, der er en del af Copenhagen Malmö Port (CMP), har modtaget den anden og ind til videre sidste Ship-to-Shore kran (STS-kran) fra Konecranes i Finland. Kranen blev landsat ved siden af den anden STS-kran, der blev modtaget i april
De to STS-kraner er centrale i den nye containerterminal, som forventes at åbne i løbet af efteråret. Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som knudepunkt for international søtransport og forsyningssikkerhed.
CMP peger på, at terminaldriften foregår uden brug af fossile brændstoffer, hvilket er et vigtigt element i CMP's mål om netto-nuludledning af CO2 i 2025.
Fakta om de to nye Ship-to-Shore kranerne i den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København:
- Højde (til top): 77,34 meter
- Højde (med udligger oppe): 108 meter
- Løftehøjde: 42 meter
- Afstand mellem kranspor: 24 meter
- Vægt: 1.150 ton
- Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
- Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
- Elforsyning: 3 faser, 10 kV
- Løftekapacitet: 65/75 ton
- Hejsehastighed: 90-180 m/min
- Genererer strøm, når containere sænkes
- Semi-automatisk operation og fjernstyring
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - København kåret som Europas førende krydstogthavn for andet år i træk
- Elektrisk færge med dieselgeneratorer er på vej til danske farvande
- Besætning på liberiansk skib smed affald over bord i Østersøen
- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
- Ø-færger sætter farten ned for at spare brændstof
- Færgerederi var 363 passagerer fra et sætte ny rekord
- Sømænds mentale sundhed under pres af digitalisering til søs
- Geopolitik spændte ben for grøn omstilling af den internationale skibsfart
- Klimaaftale for søfarten faldt i vandet
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



