UNDERSØGELSE:
I forlængelse af den første produktion af lavaromatisk brændstof nedsætter Luftfartens Klimapartnerskab en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne. Lavaromatisk flybrændstof er en type brændstof, hvor indholdet af aromatiske kulbrinter - eksempelvis benzen, toluen og xylen - er reduceret i forhold til konventionelt flybrændstof
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kan der komme lavaromatisk flybrændstof til lufthavne i Danmark
- Midtjysk lufthavn opsiger operatør
- Passagertallet i Københavns Lufthavn nåede nye højder
- Lufthavn tænder varmefølsomme kameraer mod luftforurening
- Indisk flyselskab åbner direkte rute mellem København og Mumbai
- Rejsende forsøgte at smugle 111 kg vandpibetobak ind i Danmark
- Flere rejste via lufthavn på Djursland i sommermånederne
- Kurerfirma fortsætter leveringer til USA trods nyt dekret
- Dansk-svensk post-koncern har midlertidigt sat visse forsendelser til USA og Puerto Rico på pause
- Toldere i Københavns Lufthavn fandt 15 kufferter med i alt 304.000 cigaretter
- Danmarks EU-formandsskab påvirkede passagertallene i nordjysk lufthavn
- Pensionskasse kan overdrage sine aktier til Den Danske Stat
Skriv din kommentar:
Kan der komme lavaromatisk flybrændstof til lufthavne i Danmark
Tirsdag 23. september 2025 kl: 15:04
Af: RedaktionenI forlængelse af den første produktion af lavaromatisk brændstof nedsætter Luftfartens Klimapartnerskab en arbejdsgruppe, der skal undersøge, hvad der skal til for, at lavaromatisk brændstof kan anvendes i de danske lufthavne. Lavaromatisk flybrændstof er en type brændstof, hvor indholdet af aromatiske kulbrinter - eksempelvis benzen, toluen og xylen - er reduceret i forhold til konventionelt flybrændstof
Gruppen, der består af SAS, Københavns Lufthavn, Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Luftfart.
Luftfartens Klimapartnerskab har tidligere anbefalet regeringen at undersøge mulighederne for at udbrede lavaromatisk flybrændstof, som potentielt kan have klima- og miljømæssige fordele. Det lavaromatiske brændstof er både bedre for klimaet, fordi det medfører færre kondensstriber samt for miljøet og naboer til lufthavnene, fordi det udleder færre partikler.
- Der er nu på dansk grund skabt en unik mulighed for at producere brændstof, som er et vigtigt skridt på vejen mod en bæredygtig luftfart, men det kræver politisk handlekraft, og vi afventer stadig med spænding, hvordan midlerne fra passagerafgiften vil blive brugt. I Klimapartnerskabet har vi anbefalet, at 5 millioner kroner af midlerne til en start bliver brugt til at undersøge mulighederne for at få det lavaromatiske brændstof ud til de danske lufthavne og yderligere 135 millioner kroner til at finansiere meromkostningerne til brændstoffet over en periode, siger formanden for Luftfartens Klimapartnerskab, Anko van der Werff, der er koncernchef og administrerende direktør i SAS.
- Nu er tiden inde til at gå i gang med de undersøgelser, som er nødvendige for at træffe en oplyst beslutning. Det forudsætter naturligvis, at politikerne vil bakke op om projektet og allokerer de nødvendige midler, påpeger han.
Hos Kalundborg Refinery er de første liter lavaromatisk flybrændstof blevet produceret. Produktionen er et første skridt til at få kortlagt de øvrige dele af en samlet undersøgelse. Derfor vil arbejdsgruppen arbejde for, at brændstoffet kan komme ud i Københavns Lufthavn, blive tanket på et SAS-fly og få målt luftkvaliteten i og omkring lufthavnen.
- I Københavns Lufthavn er vi interesserede i alle tiltag, der potentielt kan forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnen. Undersøgelserne om anvendelse af lavaromatisk brændstof vil være et meget vigtigt led i det arbejde. Vi står klar til at tage hul på undersøgelserne, hvis man politisk vil bakke op om Klimapartnerskabets anbefalinger og sætte midler af fra passagerafgifter til at finansiere projektet. Vi ved, at EU-Kommissionen også kigger på denne brændstoftype, og vi håber selvfølgelig, at vores undersøgelse kan medvirke til at få vedtaget fælleseuropæiske standarder for brug af lavaromatiske brændstoffer, siger næstformand i klimapartnerskabet, Christian Poulsen, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Om lavaromatisk flybrændstof:
- Lavaromatisk flybrændstof er en type brændstof, hvor indholdet af aromatiske kulbrinter (eksempelvis benzen, toluen og xylen) er reduceret i forhold til konventionelt flybrændstof
- Det er fuldt kompatibelt med nuværende forsyningskæder og lever op til internationale sikkerhedskrav
- Når lavaromatisk brændstof bliver brændt af, dannes der færre partikler. I de højere luftlag leder det til færre kondensstriber og mindre klimapåvirkning
- Brændstoffet har potentiale til at forbedre luftkvaliteten i og omkring lufthavnene på grund af en lavere partikeludledning
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Kan der komme lavaromatisk flybrændstof til lufthavne i Danmark
- Midtjysk lufthavn opsiger operatør
- Passagertallet i Københavns Lufthavn nåede nye højder
- Lufthavn tænder varmefølsomme kameraer mod luftforurening
- Indisk flyselskab åbner direkte rute mellem København og Mumbai
- Rejsende forsøgte at smugle 111 kg vandpibetobak ind i Danmark
- Flere rejste via lufthavn på Djursland i sommermånederne
- Kurerfirma fortsætter leveringer til USA trods nyt dekret
- Dansk-svensk post-koncern har midlertidigt sat visse forsendelser til USA og Puerto Rico på pause
- Toldere i Københavns Lufthavn fandt 15 kufferter med i alt 304.000 cigaretter
- Danmarks EU-formandsskab påvirkede passagertallene i nordjysk lufthavn
- Pensionskasse kan overdrage sine aktier til Den Danske Stat
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |