Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm bliver bygget om flere steder
Onsdag 29. maj 2024 kl: 16:00
Af: Redaktionen18 projekter på Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm skal skal øge fremkommeligheden og give bedre plads til trafikken. Derudover skal der også etableres nye cykelstier og støjskærme langs vejen
Af de 18 projekter er der eksempelvis krydsombygninger og overhalingsspor, en ny rasteplads, og flere cykelstier, der skal give større tryghed for cyklisterne langs den 55 kilometer lange strækning.
Efter input fra lokale interessenter og de involverede kommuner har Vejdirektoratet tilpasset den foreslåede liste af projekter, så der tages mest muligt hensyn til lokale forhold, blandt andet trafik med landbrugsmaskiner. Det betyder eksempelvis, at der ikke etableres en rundkørsel ved Vildsundbroen, som først var foreslået - i stedet ombygges krydset for at opnå en bedre trafikhåndtering.
Den totale liste med projekter på Rute 26 rummer 23 foreslåede projekter til en samlet anlægsværdi på 966 millioner kroner.
I Infrastrukturaftalen er der afsat 868 millioner kroner i 2024-priser til øget kapacitet på Rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm. Forligskredsen bag aftalen har prioriteret følgende 18 projekter, der kan etableres med de afsatte midler:
- Krydsombygninger ved Hanstholm
- Støjskærm ved Ræhr
- Cykelsti Ræhr - Tved
- Krydsombygninger ved Tved
- Cykelsti Tved - Nors
- Kanalisering Skinnerup Skråvej
- Overhalingsspor Thisted Omfartsvej
- Krydsombygning Malervej
- Cykelsti Thisted - Skjoldborg
- Sammenhængende 90 km/t Sundby - Thisted
- Forbedret krydsning rute 11/26
- Vejlukning i Vilsund
- Krydsombygninger Sundby (Mors)
- Overhalingsspor Sundby – Solbjerg
- Krydsombygning Øster Jølby (Forsat kryds)
- Overhalingsspor Øster Jølby – Lyngbro
- Krydsombygning Nørrebro
- Rasteplads Legindbjerge Øst
Derudover er det besluttet at etablere et hanke-anlæg ved Øster Jølby, der sikrer muligheden for at have en hastighedsgrænse på 90 km/t på en længere del af ruten.
Et hankeanlæg er et toplanskryds, hvor den ene af de to veje, der krydser hinanden, føres over den anden på en bro, og tilslutningen mellem vejene sker via ramper, som er udformet som hanke.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





