REDERI-ORGANISATION:
De aftaler om fangst, lagring og transport af CO2, som Danmark sammen med Holland og Belgien indgik med Norge og Sverige først på ugen, åbner for transport af CO2 på tværs af Skandinavien med henblik på lagring i undergrunden. Organisationen Danske Rederier peger på, at CO2-fangst, anvendelse og lagring er et vigtigt klimaredskab, der skal sænke de europæiske CO2-udledninger og samtidig har potentiale til at blive et nyt dansk erhvervseventyr
- CO2-fangst og lagring er et af de helt nødvendige redskaber, vi skal bruge for at nå vores danske og europæiske klimamål. Derfor skal vi sikre klimapolitik, der går ud over Danmarks grænser - og det gør vi, når vi med aftalerne åbner for et grænseoverskridende samarbejde om CO2-fangst og lagring. Vi skal udnytte de forskellige ressourcer og erfaringer, vi har på tværs af Europa, så vi kan få CO2-fangst og lagring op i skala, og de svære udledninger ned i jorden, sagde klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), da aftalerne med Norge og Sverige var faldet på plads.
Aftalen mellem de fem lande vækker glæde i Danske Rederier, hvor man håber, at det kan blive en vigtig brik i etablering af et egentligt indre marked for CO2.
- Når det kommer til at fange og lagre CO2 i undergrunden, er Danmark med helt i front. Det er stærkt, at den danske regering også er fremme i skoene, når det kommer til at etablere aftaler med vores nabolande, som kan være med til at få hele CO2-området op i skala og få etableret den nødvendige infrastruktur. I Danske Rederier har vi medlemmer, som står klar med de skibe, der skal være med til at transportere CO2. Det kan alt sammen være med til at gøre Danmark til en vigtig europæisk CO2-hub, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Svensk øresundshavn håndterede et stigende antal containere
- Olie udgør over halvdelen af energiforbruget i 17 brancher
- Færgerederi vil behandle egne og andre speditørers kunder ens
- Konklusioner om EU's strategi for den maritime industri er blevet godkendt
- Rederiorganisation hilser konklusioner fra EU-ministre velkomne
Skriv din kommentar:
Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
Onsdag 17. april 2024 kl: 15:52
Af: RedaktionenDe aftaler om fangst, lagring og transport af CO2, som Danmark sammen med Holland og Belgien indgik med Norge og Sverige først på ugen, åbner for transport af CO2 på tværs af Skandinavien med henblik på lagring i undergrunden. Organisationen Danske Rederier peger på, at CO2-fangst, anvendelse og lagring er et vigtigt klimaredskab, der skal sænke de europæiske CO2-udledninger og samtidig har potentiale til at blive et nyt dansk erhvervseventyr
- CO2-fangst og lagring er et af de helt nødvendige redskaber, vi skal bruge for at nå vores danske og europæiske klimamål. Derfor skal vi sikre klimapolitik, der går ud over Danmarks grænser - og det gør vi, når vi med aftalerne åbner for et grænseoverskridende samarbejde om CO2-fangst og lagring. Vi skal udnytte de forskellige ressourcer og erfaringer, vi har på tværs af Europa, så vi kan få CO2-fangst og lagring op i skala, og de svære udledninger ned i jorden, sagde klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M), da aftalerne med Norge og Sverige var faldet på plads.
Aftalen mellem de fem lande vækker glæde i Danske Rederier, hvor man håber, at det kan blive en vigtig brik i etablering af et egentligt indre marked for CO2.
- Når det kommer til at fange og lagre CO2 i undergrunden, er Danmark med helt i front. Det er stærkt, at den danske regering også er fremme i skoene, når det kommer til at etablere aftaler med vores nabolande, som kan være med til at få hele CO2-området op i skala og få etableret den nødvendige infrastruktur. I Danske Rederier har vi medlemmer, som står klar med de skibe, der skal være med til at transportere CO2. Det kan alt sammen være med til at gøre Danmark til en vigtig europæisk CO2-hub, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Svensk øresundshavn håndterede et stigende antal containere
- Olie udgør over halvdelen af energiforbruget i 17 brancher
- Færgerederi vil behandle egne og andre speditørers kunder ens
- Konklusioner om EU's strategi for den maritime industri er blevet godkendt
- Rederiorganisation hilser konklusioner fra EU-ministre velkomne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





