TEST AF SELVKØRENDE TRÆKKER:

- Sådan føles fremtiden, sagde Detlev Gosler, der er chauffør hos det Emden-baseret transportfirma Spedition Weets. Han kører regelmæssigt med sin lastbil til HHLA Container Terminal Altenwerder i Hamborg Havn og er meget fortrolig med procedurerne i terminalen. En dag i maj var arbejdet lagt om. Han var en del af en test af en selvkørende MAN-trækker, der var bygget op, så den kunne køre selv uden at Detlev Gosler skulle sidde bag rattet
MAN-trækkeren, der var en prototype på en selvkørende lastbil, som næsten automatisk kan køre i terminalen, er en del af et udviklings- og testsamarbejde mellem Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) og MAN Truck & Bus. De to parter udvikler og tester selvkørende lastbiler til brug i hub-to-hub containertrafik som en del af projektet "Hamburg TruckPilot".
Målet med Hamburg TruckPilot-forskningsprojektet er at udvikle automatiske løsninger til vejtransport. Specifikt fokuserer projektet på kundespecifik implementering og muligheden for at integrere selvkørende lastbiler i containerhåndteringsprocessen på HHLA Container Terminal Altenwerder, der fungerer som en meget automatiseret testplads.
Efter forberedende testfaser fandt praktiske testkørsler sted i slutningen af maj, hvor prototypebilen udstyret med elektroniske automatiseringssystemer med succes kørte i almindelige logistiske operationer.
Som en del af testen, der strakte sig over to dage, stillede Spedition Weets op med en 40 fods container, der skulle køres fra selskabets afdeling i Soltau til Hamborg med gods fra VW Group Logistics.
En lang række data til automatisk kørsel blev indsamlet langs motorvej A7 på ruten til Hamborg. Da chauffør Detlev Gosler ankom til check-in ved Terminal Altenwerder, satte han sig over i passagersædet for at overlade rat og lastbil til en uddannet MAN-chauffør. Han overvågede de autonome kørselsfunktioner og overtog styringen, hvis det var nødvendigt.
Prototypebilen accelererede forsigtigt alene, nærmede sig opbevaringsblokken med en hastighed på 25 km/t og manøvrerede containerchassiset bagud i den tildelte bane. Den automatiske returkørsel til check-in efter håndtering af containeren skete planmæssigt uden at MAN’s chauffør behøvede ikke at gribe ind.
- Vi er glade for at være en del af dette innovative forskningsprojekt og for at støtte udviklingen af fremtidige automatiserede løsninger, sagde Jakob Weets, der er administrerende direktør for Spedition Weets efter testen.
Han ser et potentiale i automatiserede kørefunktioner til at aflaste chaufførerne i deres arbejde i fremtiden.
Till Schlumberger, der er projektleder hos HHLA, var også tilfreds med den tesen af den selvkørende lastbil.
- Autonom kørsel kommer. Loven om autonom kørsel, der for nylig blev vedtaget, bekræfter det. Hos HHLA vil vi - og skal - forberede os på udsigten til, at selvkørende lastbiler afhenter eller leverer containere på vores terminaler, sagde han.
Sebastian Völl, der er projektleder for automatisk kørsel hos MAN Truck & Bus, pegede på, at Hamburg TruckPilot er en vigtig teknologisk milepæl på vejen mod hub-to-hub-automatisering.Han fremhævde også den lov, der for nylig blev vedtaget af Forbundsdagen og Forbundsrådet, og som i pricippet gør det muligt at tage autonome køresystemer i brug i Tyskland, når de finder sted i afgrænsede områder - eksempelvis mellem logistik-centre - og når de overvåges af tekniske tilsynsførende.
I fremtiden forventes automatiserede kørefunktioner at give lastbilchauffører både støtte og aflastning. Yderligere potentielle fordele er øget effektivitet, lavere brændstofforbruget og positiv påvirkning af den generelle trafik. Projektpartnerne ser også frem til øget trafiksikkerhed.
Hamburg TruckPilot-projektet er en del af det strategiske mobilitetspartnerskab mellem Hamborg og Volkswagen-koncernen. Projektpartnerne vil præsentere detaljerede resultater af projektet på ITS World Congress i Hamborg i oktober 2021.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
Chauffør overlod førerpladsen til test-driver i Hamburg
Onsdag 28. juli 2021 kl: 12:00
Af: Redaktionen
- Sådan føles fremtiden, sagde Detlev Gosler, der er chauffør hos det Emden-baseret transportfirma Spedition Weets. Han kører regelmæssigt med sin lastbil til HHLA Container Terminal Altenwerder i Hamborg Havn og er meget fortrolig med procedurerne i terminalen. En dag i maj var arbejdet lagt om. Han var en del af en test af en selvkørende MAN-trækker, der var bygget op, så den kunne køre selv uden at Detlev Gosler skulle sidde bag rattet
MAN-trækkeren, der var en prototype på en selvkørende lastbil, som næsten automatisk kan køre i terminalen, er en del af et udviklings- og testsamarbejde mellem Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) og MAN Truck & Bus. De to parter udvikler og tester selvkørende lastbiler til brug i hub-to-hub containertrafik som en del af projektet "Hamburg TruckPilot".
Målet med Hamburg TruckPilot-forskningsprojektet er at udvikle automatiske løsninger til vejtransport. Specifikt fokuserer projektet på kundespecifik implementering og muligheden for at integrere selvkørende lastbiler i containerhåndteringsprocessen på HHLA Container Terminal Altenwerder, der fungerer som en meget automatiseret testplads.
Efter forberedende testfaser fandt praktiske testkørsler sted i slutningen af maj, hvor prototypebilen udstyret med elektroniske automatiseringssystemer med succes kørte i almindelige logistiske operationer.
Som en del af testen, der strakte sig over to dage, stillede Spedition Weets op med en 40 fods container, der skulle køres fra selskabets afdeling i Soltau til Hamborg med gods fra VW Group Logistics.
En lang række data til automatisk kørsel blev indsamlet langs motorvej A7 på ruten til Hamborg. Da chauffør Detlev Gosler ankom til check-in ved Terminal Altenwerder, satte han sig over i passagersædet for at overlade rat og lastbil til en uddannet MAN-chauffør. Han overvågede de autonome kørselsfunktioner og overtog styringen, hvis det var nødvendigt.
Prototypebilen accelererede forsigtigt alene, nærmede sig opbevaringsblokken med en hastighed på 25 km/t og manøvrerede containerchassiset bagud i den tildelte bane. Den automatiske returkørsel til check-in efter håndtering af containeren skete planmæssigt uden at MAN’s chauffør behøvede ikke at gribe ind.
- Vi er glade for at være en del af dette innovative forskningsprojekt og for at støtte udviklingen af fremtidige automatiserede løsninger, sagde Jakob Weets, der er administrerende direktør for Spedition Weets efter testen.
Han ser et potentiale i automatiserede kørefunktioner til at aflaste chaufførerne i deres arbejde i fremtiden.
Till Schlumberger, der er projektleder hos HHLA, var også tilfreds med den tesen af den selvkørende lastbil.
- Autonom kørsel kommer. Loven om autonom kørsel, der for nylig blev vedtaget, bekræfter det. Hos HHLA vil vi - og skal - forberede os på udsigten til, at selvkørende lastbiler afhenter eller leverer containere på vores terminaler, sagde han.
Sebastian Völl, der er projektleder for automatisk kørsel hos MAN Truck & Bus, pegede på, at Hamburg TruckPilot er en vigtig teknologisk milepæl på vejen mod hub-to-hub-automatisering.Han fremhævde også den lov, der for nylig blev vedtaget af Forbundsdagen og Forbundsrådet, og som i pricippet gør det muligt at tage autonome køresystemer i brug i Tyskland, når de finder sted i afgrænsede områder - eksempelvis mellem logistik-centre - og når de overvåges af tekniske tilsynsførende.
I fremtiden forventes automatiserede kørefunktioner at give lastbilchauffører både støtte og aflastning. Yderligere potentielle fordele er øget effektivitet, lavere brændstofforbruget og positiv påvirkning af den generelle trafik. Projektpartnerne ser også frem til øget trafiksikkerhed.
Hamburg TruckPilot-projektet er en del af det strategiske mobilitetspartnerskab mellem Hamborg og Volkswagen-koncernen. Projektpartnerne vil præsentere detaljerede resultater af projektet på ITS World Congress i Hamborg i oktober 2021.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





