KONKLUSION I ANALYSE FRA REDERIORGANISATION:
Skal nye lav- og nulemissions skibe i drift, og dyrere klimaneutrale brændstoffer vinde indpas inden udgangen af dette årti, bør CO2-reguleringen kunne ske på baggrund af et rederis flåde og ikke kun det enkelte skib. Sådan lyder konklusionen i en ny analyse, som Danske Rederier har bestilt, og konsulenthuset CE Delft har udarbejdet
Analysen viser, at hvis man lader de ældste skibe sejle videre i stedet for at ombygge dem, vil det frigive midler til at bygge helt nye skibe med meget lave eller ingen CO2-udledninger. Samtidig vil den tilgang sikre, at den samlede CO2-udledning ikke bliver større, end hvis man også kræver de ældre skibe ombygget.
- Vi er klart fortalere for, at man kan se på hele flåden samlet, når et rederis CO2-udledning skal måles. I stedet for at smøre tyndt ud på alle skibe, skal man satse på de nyeste og grønneste skibe, og det har vi fået bekræftet med det nye studie, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
Danske Rederier vil bruge analysen i arbejdet i FN's søfartsorganisation, IMO, hvor der i øjeblikket forhandles om, hvordan skibene skal leve op til effektivitetskrav.
- Det er ekstremt vigtigt, at verdensflåden bliver mere effektiv, men hvis vi skal nå vores målsætning om at være CO2-neutrale i 2050, så skal de nye brændstoffer også i spil. Analysen slår fast, at de grønne brændstoffer ikke kommer i brug i dette årti, hvis der ikke skabes et incitament til det. Det incitament kan IMO skabe ved at åbne for en flådetilgang - uden at gå på kompromis med ambitionsniveauet, siger Maria Skipper Schwenn.
Søfartsstyrelsen har indsendt analysen til IMO, hvor det ikke indgår som et egentligt forslag, men kan indgå i drøftelserne som baggrundsviden.
- Analysen er et led i at påvirke medlemslandene i IMO og få dem til at se, at den flådebaserede tilgang er den mest logiske, fornuftige og ambitiøse måde at skubbe til skibenes grønne omstilling. Den flådebaserede tilgang kan indrettes på en måde, så man har mindst lige så stor sandsynlighed for at nå de opsatte reduktionsmål, og derfor mener vi, at CO2-reguleringen bør kunne ske på flådeniveau, hvis rederiet eller operatøren ønsker det, siger Maria Skipper Schwenn.
Interesserede kan se analysen fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
CO2-regulering bør kunne ske på flådeniveau
Torsdag 6. maj 2021 kl: 16:00
Af: RedaktionenSkal nye lav- og nulemissions skibe i drift, og dyrere klimaneutrale brændstoffer vinde indpas inden udgangen af dette årti, bør CO2-reguleringen kunne ske på baggrund af et rederis flåde og ikke kun det enkelte skib. Sådan lyder konklusionen i en ny analyse, som Danske Rederier har bestilt, og konsulenthuset CE Delft har udarbejdet
Analysen viser, at hvis man lader de ældste skibe sejle videre i stedet for at ombygge dem, vil det frigive midler til at bygge helt nye skibe med meget lave eller ingen CO2-udledninger. Samtidig vil den tilgang sikre, at den samlede CO2-udledning ikke bliver større, end hvis man også kræver de ældre skibe ombygget.
- Vi er klart fortalere for, at man kan se på hele flåden samlet, når et rederis CO2-udledning skal måles. I stedet for at smøre tyndt ud på alle skibe, skal man satse på de nyeste og grønneste skibe, og det har vi fået bekræftet med det nye studie, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
Danske Rederier vil bruge analysen i arbejdet i FN's søfartsorganisation, IMO, hvor der i øjeblikket forhandles om, hvordan skibene skal leve op til effektivitetskrav.
- Det er ekstremt vigtigt, at verdensflåden bliver mere effektiv, men hvis vi skal nå vores målsætning om at være CO2-neutrale i 2050, så skal de nye brændstoffer også i spil. Analysen slår fast, at de grønne brændstoffer ikke kommer i brug i dette årti, hvis der ikke skabes et incitament til det. Det incitament kan IMO skabe ved at åbne for en flådetilgang - uden at gå på kompromis med ambitionsniveauet, siger Maria Skipper Schwenn.
Søfartsstyrelsen har indsendt analysen til IMO, hvor det ikke indgår som et egentligt forslag, men kan indgå i drøftelserne som baggrundsviden.
- Analysen er et led i at påvirke medlemslandene i IMO og få dem til at se, at den flådebaserede tilgang er den mest logiske, fornuftige og ambitiøse måde at skubbe til skibenes grønne omstilling. Den flådebaserede tilgang kan indrettes på en måde, så man har mindst lige så stor sandsynlighed for at nå de opsatte reduktionsmål, og derfor mener vi, at CO2-reguleringen bør kunne ske på flådeniveau, hvis rederiet eller operatøren ønsker det, siger Maria Skipper Schwenn.
Interesserede kan se analysen fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |