Bil-delene kommer kørende med elektriske tog
Torsdag 16. juli 2020 kl: 07:00
Af: Redaktionen
Mindre CO2-udledning er et centralt punkt hos flere og flere virksomheder. Hos bilproducenten Mercedes-Benz, der leverer personbiler til persontransport og vare- og lastbiler til godstransport, er mindre CO2-udledning også et væsentligt tema. Det betyder øget brug at godstransport med tog frem for lastbiler
Aktuelt får otte af Mercedes-Benz’ europæiske fabrikker leveret alle produktionsmaterialer med togtransport. Gennem en aftale med Deutsche Bahn sker leveringen af produktionsdele til flere af Mercedes-Benz’ europæiske produktionsfaciliteter med tog. Siden begyndelsen af året har de tyske fabrikker i Bremen, Rastatt, Sindelfingen, Hamborg, Kuppenheim, Untertürkheim og Kölleda samt Kecsemét i Ungarn fået leveret alle produktionsmaterialer med godstog, der kører på 100 procent CO2-neutral energi.
Den CO2-neutrale energi, som benyttes til jernbanetransporten, kommer udelukkende fra bæredygtige energiformer, hvoraf størstedelen stammer fra vandkraft. Den klimavenlige transport medfører store besparelser i det grønne regnskab, for godstogsleverancerne til de otte fabrikker svarer til omtrent 270 lastbilsleverancer om dagen.
Mercedes-Benz har en ambition om at kunne tilbyde en fuld flåde af CO2-neutrale personbiler i 2039, mens den europæiske produktion på fabrikkerne for person- og varebiler skal være CO2-neutral i 2022 - om to år.
Mercedes-Benz peger på, at klimabelastningen ved produktionen af bilerne også skal regnes med, før CO2-regnestykket går op.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




