DANSK REDERI EFTER ANDET KVARTAL:
Rederikoncernen DFDS, der driver en række færgeruter med forbindelse ti Storbritannien har lagt en delårsrapport frem, der viser fortsat vækst. Rederiet peger på, at Storbritanniens farvel til EU-samarbejdet bremser tempoet
- Brexit er en ekstraordinær situation, som i øjeblikket sænker væksten i vores færge- og logistiknetværk. På trods af denne modvind er vi stadig på vej til at fortsætte vores vækst i år. Arbejdet med at indfri vores nye strategiske og finansielle ambitioner er kommet godt i gang, og der sker løbende fremskridt, siger DFDS’s administrerende direktør Torben Carlsen i forbindelse med kvartalsrapporten.
Væksten i omsætningen og indtjeningen i året andet kvartal var hovedsageligt drevet af ekspansion i Middelhavet og højere passageromsætning. En vending i lageropbygningen i Storbritannien i første kvartal sænkede fragtomsætningen og -indtjeningen i andet kvartal for de fleste aktiviteter knyttet til handelen med Storbritannien. Sidstnævnte blev modvirket af indtægter fra en aftale med det britiske Department for Transport.
Den ekstraordinære usikkerhed om udfaldet af Brexit reducerer i øjeblikket handelen med Storbritannien og sigtbarheden. På den baggrund sænker DFDS den forventede omsætningsvækst til 6-8 procent mod tidligere 10-12 procent, og EBITDA før særlige poster sænkes 6 procent til et interval på mellem 3,5 og 3,8 milliarder kroner mod tidligere mellem 3,8 og 4,0 milliarder kroner.
*Sammenligningstal for 2018 på denne side er omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis. **Sidste tolv måneder.
(Kilde og tabel: DFDS’s kvartalsrapport for andet kvartal 2019)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
Skriv din kommentar:
Brexit dæmper væksttempoet
Onsdag 14. august 2019 kl: 05:00
Af: RedaktionenRederikoncernen DFDS, der driver en række færgeruter med forbindelse ti Storbritannien har lagt en delårsrapport frem, der viser fortsat vækst. Rederiet peger på, at Storbritanniens farvel til EU-samarbejdet bremser tempoet
- Brexit er en ekstraordinær situation, som i øjeblikket sænker væksten i vores færge- og logistiknetværk. På trods af denne modvind er vi stadig på vej til at fortsætte vores vækst i år. Arbejdet med at indfri vores nye strategiske og finansielle ambitioner er kommet godt i gang, og der sker løbende fremskridt, siger DFDS’s administrerende direktør Torben Carlsen i forbindelse med kvartalsrapporten.
I andet kvartal steg DFDS’ omsætningen med 9 procent til 4,2 milliarder kroner, mens EBITDA før særlige poster steg 4 procent til 989 millioner kroner.DFDS oplyser videre, at omsætningen i første halvår er steget med 10 procent til 8,1 milliarder kroner, mens EBITDA før særlige poster er steget med 8 procent til1,7 milliarder kroner.
Væksten i omsætningen og indtjeningen i året andet kvartal var hovedsageligt drevet af ekspansion i Middelhavet og højere passageromsætning. En vending i lageropbygningen i Storbritannien i første kvartal sænkede fragtomsætningen og -indtjeningen i andet kvartal for de fleste aktiviteter knyttet til handelen med Storbritannien. Sidstnævnte blev modvirket af indtægter fra en aftale med det britiske Department for Transport.
Den ekstraordinære usikkerhed om udfaldet af Brexit reducerer i øjeblikket handelen med Storbritannien og sigtbarheden. På den baggrund sænker DFDS den forventede omsætningsvækst til 6-8 procent mod tidligere 10-12 procent, og EBITDA før særlige poster sænkes 6 procent til et interval på mellem 3,5 og 3,8 milliarder kroner mod tidligere mellem 3,8 og 4,0 milliarder kroner.
Millioner kroner | 2019 | 2018 | 2018-19 | 2018 | |
Før særlige poster | 2. kvt. | 2. kvt. | Ændring % | LTM** | Hele året |
Omsætning | 4.241 | 3.894 | 8,9 % | 16.449 | 15.717 |
EBITDA | 989 | 948 | 4,3 % | 3.709 | 3.589 |
EBIT | 541 | 547 | -1,0 % | 1.963 | 1.965 |
Resultat før skat | 486 | 494 | -1,8 % | 1.688 | 1.744 |
*Sammenligningstal for 2018 på denne side er omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis. **Sidste tolv måneder.
(Kilde og tabel: DFDS’s kvartalsrapport for andet kvartal 2019)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




