Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lufthavn tænder varmefølsomme kameraer mod luftforurening

Onsdag 17. september 2025 kl: 20:31
Af: Redaktionen

Lufthavn tænder varmefølsomme kameraer mod luftforurening
(Foto. Københavns Lufthavn)

Københavns Lufthavn har som den første i verden taget varmefølsomme kameraer og kunstig intelligens i brug i stor skala for at kortlægge og reducere luftforureningen fra parkerede fly. teknologien skal bidrage til at reducere luftforurening og støj på forpladsen

De varmefølsomme kameraer registrerer, hvis et flys hjælpemotor - den såkaldte APU (Auxiliary Power Unit) - står tændt på tidspunkter, hvor den burde være slukket og unødvendig, fordi flyet er tilsluttet lufthavnens el og ventilation.


- APU'en både larmer, udleder CO2 og forurener luften på forpladsen. Derfor skal den køre så lidt som overhovedet muligt, siger Kristoffer Plenge-Brandt, der er driftsdirektør i Københavns Lufthavn.


- Med kameraerne får vi for første gang konkrete data for flyenes brug af APU. Når de er tændt for længe, kan vi identificere årsagerne og hjælpe med løsninger, tilføjer han. 


Højst fem minutter på APU
De varmefølsomme kameraer er monteret i lysmasterne ved lufthavnens travleste standpladser, som tilsammen håndterer 80 procent af den samlede flytrafik. 


Koblet sammen med kunstig intelligens og software udviklet af Assaia kan kameraerne registrere varmeudvikling fra APU'erne, som typisk sidder i flyenes halespids. Den forsyner flyet med el og ventilation, når hovedmotorerne er slukket, og flyet ikke er tilsluttet lufthavnens faste forsyning.


For at reducere luftforurening er retningslinjen i Københavns Lufthavn, at flyenes APU'er skal slukkes senest fem minutter efter ankomst og tidligst må tændes fem minutter før afgang. 


Ved at analysere data fra det nye system kan man finde årsager og identificere mønstre - for eksempel i forhold til vejr, standpladser eller tekniske udfordringer - i de tilfælde, hvor en APU kører for længe. Systemet giver derudover mulighed for, at ground handling-selskaberne automatisk får besked, når tidsfristerne er overskredet.


Første i verden
Der kan være mange årsager til, at et flys APU er i gang. Piloterne kan for eksempel have glemt at slukke, eller der kan være fejl på lufthavnens udstyr, så flyet ikke får tilstrækkelig elektricitet eller kølet luft. 


- Med systemet kan vi analysere mønstre og tage initiativer, hvad enten det handler om adfærd, teknik eller processer, siger Kristoffer Plenge-Brandt.


Københavns Lufthavn er den første i verden til at anvende teknologien på størstedelen af sine operationer. Det gør lufthavnen førende inden for datadrevet håndtering af luftkvalitetsproblemstillinger og giver viden, som skal danne grundlag for den fortsatte dialog med fly- og ground handling-selskaber om den bedst mulige brug af flyenes APU'er. Systemet åbner desuden mulighed for på sigt at sanktionere ved overtrædelser af retningslinjerne for brug af et flys APU.


- Københavns Lufthavn tager luftkvalitet og miljøhensyn meget alvorligt. Det her er et vigtigt skridt i vores arbejde for at skabe en renere lufthavn i tæt samarbejde med vores partnere, siger Kristoffer Plenge-Brandt.





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportselskab har offentliggjort sin første årsrapport som transportselskab
- Københavns Lufthavn har fået ny bestyrelse
- Toldere i lufthavn fandt 150 kg cannabis på en uge
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Region Hovedstaden sikrer flyrute mellem København og Rønne med ny aftale
- Norsk flyselskab vinder udbud af grøn indenrigsrute
- Rejsende havde 17 guldbarer med i bagagen
- Dansk-baseret transport- og speditionsfirma køber luft- og søfragtaktiviteter i Polen og Tyskland
- Politiet skal bruge ny drone til patruljering ved den dansk-tyske grænse
- Lavprisflyselskab åbner 10 nye ruter fra Billund
- Lufthavn på Djursland satte passagerrekord i september
- Pensionskasse ejede aktier i lufthavn i otte år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst