BESTANDEN AF BATTERI-ELEKTRISKE BUSSER OVER 16 TONS:
Ved udgangen af juni i år var der registreret 1.393 batteri-elektriske busser i Danmark. De batterielektriske busser udgjorde dermed 25,6 procent af den samlede bestand af busser over 16 ton i Danmark. Ser man på, hvilke producenter, der har leveret de batteri-elektriske busser, ligger tre kinesiske leverandører i top tre
(Kilde: Bilstatistik.dk)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Forsyningsselskab indgår CO2-aftale med energivirksomhed
- Svensk lastbilproducent skruer op for produktionen med batterier fra ny leverandør
- Kinesiske busproducenter har 60 procent af markedet
- Fredag 25. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Svensk havn har taget endnu et skridt mod landstrøm til container- og bilskibe
- Emissionsfrie færge har sejlet testsejlads i Marmarahavet før afgang mod Femern Bælt
- Hurtigfærger skal være elektriske
- Grøn omstilling kræver stabile rammer og handling bag ambitionerne
- Esbjerg fik besøg fra EU - dansk skibsfart og grøn energi var i fokus
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kunstig intelligens skal hjælpe med øget genanvendelse af plast og mindre CO2-aftryk
- Prisen på dieselolie var højest i januar
Skriv din kommentar:
Kinesiske busproducenter har 60 procent af markedet
Mandag 28. juli 2025 kl: 13:13
Af: Jesper ChristensenVed udgangen af juni i år var der registreret 1.393 batteri-elektriske busser i Danmark. De batterielektriske busser udgjorde dermed 25,6 procent af den samlede bestand af busser over 16 ton i Danmark. Ser man på, hvilke producenter, der har leveret de batteri-elektriske busser, ligger tre kinesiske leverandører i top tre
De tre kinesiske busproducenter - Yutong, BYD og Golden Dragon - tegner sig for 846 af den samlede bestand på 1.393 batteri-elektriske busser, hvilket svarer til en andel på 60,1 procent. De to største europæiske leverandører af batteri-elektriske busser i Danmark er hollandske Ebusco og polske Solaris med henholdsvis 135 og 100.
De bliver fulgt af MAN med 89, Van Hool med 66 og Volvo Busser med 65.
Af nedenstående tabel kan man se bestanden af batteri-elektriske busser ved udgangen af juni 2025 fordelt på de forskellige leverandører.
Bestanden af batteri-elektriske busser over 16 tons | ||
Juni 2025 | ||
Mærke | Antal | Andel |
Yutong | 480 | 34,46 % |
BYD | 228 | 16,37 % |
Golden Dragon | 138 | 9,91 % |
Ebusco | 135 | 9,69 % |
Solaris | 100 | 7,18 % |
MAN | 89 | 6,39 % |
Van Hool | 66 | 4,74 % |
Volvo | 65 | 4,67 % |
VDL | 40 | 2,87 % |
Mercedes-Benz | 36 | 2,58 % |
Isuzu | 14 | 1,01 % |
Iveco | 2 | 0,14 % |
I alt | 1.393 |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Forsyningsselskab indgår CO2-aftale med energivirksomhed
- Svensk lastbilproducent skruer op for produktionen med batterier fra ny leverandør
- Kinesiske busproducenter har 60 procent af markedet
- Fredag 25. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Svensk havn har taget endnu et skridt mod landstrøm til container- og bilskibe
- Emissionsfrie færge har sejlet testsejlads i Marmarahavet før afgang mod Femern Bælt
- Hurtigfærger skal være elektriske
- Grøn omstilling kræver stabile rammer og handling bag ambitionerne
- Esbjerg fik besøg fra EU - dansk skibsfart og grøn energi var i fokus
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Kunstig intelligens skal hjælpe med øget genanvendelse af plast og mindre CO2-aftryk
- Prisen på dieselolie var højest i januar
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |