FAGFORBUND:
Der er flere problemer i det udspil til en passagerafgift på flyrejser, som SVM-regeringen præsenterede torsdag. Det mener fagforbundet Dansk Metal, som er af den opfattelse, at alle penge fra en eventuel passagerafgift på flyrejser, skal bruges på at omstille flybranchen til en bæredygtig fremtids - ikke en forhøjet ældrecheck
- Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen, som betegner det som kritisabelt, at SVM-Regeringen i deres forslag til en ny flyafgift vil bruge penge fra passagerafgiften til at finansiere en forhøjet ældrecheck. Ifølge forslaget vil knap halvdelen af passagerafgiften, der vurderes til at indbringe 1,2 milliarder kroner i 2030, blive brugt på at hæve ældrechecken med 4.800 kroner til folkepensionister med de laveste indtægter og formuer.
Samtidig peger Claus Jensen på, at en flyafgift, der ligger væsentligt højere end gennemsnittet i EU, kan komme til at koste danske arbejdspladser og betyde dyrere flybilletter for danske passagerer.
Han fremhæver, at det klimapartnerskab for luftfarten, som den daværende S-Regering nedsatte i 2020 kom med en klar anbefaling om, at der blev indført en flyafgift, og at pengene skulle føres tilbage til industrien.
- Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Fortroligt notat om lufthavn er blevet lækket
- Nordjylland har fået direkte flyforbindelse til Grønland
- Lufthavn på Fyn kom ud med underskud
- Den norske stat har tjent en halv milliard på salg af aktier i flyselskab
- Flere flyver via lufthavnen i København
- Passagertal nåede sit bedste maj-tal i over ti år
- Passagertal i lufthavn ved Limfjorden var tæt på 2022-tal
- International transportkoncern fra Hedehusene udvider partnerskab med FN-organisation
Skriv din kommentar:
Flyafgift skal finansiere den grønne omstilling - ikke en forhøjet ældrecheck
Torsdag 9. november 2023 kl: 10:32
Af: RedaktionenDer er flere problemer i det udspil til en passagerafgift på flyrejser, som SVM-regeringen præsenterede torsdag. Det mener fagforbundet Dansk Metal, som er af den opfattelse, at alle penge fra en eventuel passagerafgift på flyrejser, skal bruges på at omstille flybranchen til en bæredygtig fremtids - ikke en forhøjet ældrecheck
- Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen, som betegner det som kritisabelt, at SVM-Regeringen i deres forslag til en ny flyafgift vil bruge penge fra passagerafgiften til at finansiere en forhøjet ældrecheck. Ifølge forslaget vil knap halvdelen af passagerafgiften, der vurderes til at indbringe 1,2 milliarder kroner i 2030, blive brugt på at hæve ældrechecken med 4.800 kroner til folkepensionister med de laveste indtægter og formuer.
Samtidig peger Claus Jensen på, at en flyafgift, der ligger væsentligt højere end gennemsnittet i EU, kan komme til at koste danske arbejdspladser og betyde dyrere flybilletter for danske passagerer.
Han fremhæver, at det klimapartnerskab for luftfarten, som den daværende S-Regering nedsatte i 2020 kom med en klar anbefaling om, at der blev indført en flyafgift, og at pengene skulle føres tilbage til industrien.
- Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Fortroligt notat om lufthavn er blevet lækket
- Nordjylland har fået direkte flyforbindelse til Grønland
- Lufthavn på Fyn kom ud med underskud
- Den norske stat har tjent en halv milliard på salg af aktier i flyselskab
- Flere flyver via lufthavnen i København
- Passagertal nåede sit bedste maj-tal i over ti år
- Passagertal i lufthavn ved Limfjorden var tæt på 2022-tal
- International transportkoncern fra Hedehusene udvider partnerskab med FN-organisation
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |