Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportministeren besøger byggeriet af Femern-tunnelen

Fredag 4. september 2020 kl: 13:43
Af: Redaktionen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) besøger mandag 7. september byggeriet af Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn, hvor arbejdet på Europas største arbejdshavn er i gang. Den 18 kilometer lange tunnel til Puttgarden i Tyskland bliver den længste af sin art i verden, når den står færdig i 2029

På mandagens møde vil topledelsen fra Femern A/S og de to entreprenørkonsortier, FBC og FLC, give ministeren en status på det omfattende tunnelprojekt. 


Ministeren vil besøge arbejdet på arbejdshavnen, hvor de første ydre moler er ved at blive etableret. Arbejdshavnen vil, når den står færdig inden udgangen af 2021, være på 500.000 kvadratmeter og dermed dobbelt så stor som den eksisterende trafikhavn i Rødbyhavn.
 

Arbejdshavnen er indgangen til byggeriet af tunnelelementfabrikken, og det bliver fra arbejdshavnen, at de 73.000 ton tunge tunnelelementer til sin tid skal sejles ud i Femern Bælt. 


Ministeren vil også besøge dele af det omfattende arbejde, der er gennemført i området som et led i forberedelserne til byggeriet af tunnelen. Det drejer sig blandt andet om det store areal, der er forberedt til byggeplads og produktion af de store elementer til tunnelen øst for Rødbyhavn. Dertil kommer Femern A/S’ kommende bygherrecenter i selve Rødbyhavn med plads til 75 ansatte. 


- Med forbindelsen over Femern Bælt vil vi kunne flytte mere af den tunge vejtransport over på jernbanen. Derfor vil tunnellen ikke alene komme til at udgøre en hurtig og effektiv forbindelse mellem Skandinavien og det kontinentale Europa for borgerne og den grænseoverskridende fragt af varer. Den vil også være et vigtigt bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren. På den måde vil Femern Bælt-forbindelsen blive en port for fremtidens grønne transportløsninger, når den åbner i 2029. Og på samme tid skaber vi vækst og arbejdspladser lokalt, siger transportminister Benny Engelbrecht. 


Om Femern Bælt-tunnelen: 
  • Femern Bælt-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland 
  • Tunnelen får elektrificeret jernbane samt tosporet motorvej i begge retninger
  • Med åbningen af tunnelen i 2029 vil man kunne spare 160 kilometers transport og nå Tyskland på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst