Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil

Fredag 15. februar 2019 kl: 10:54
Share  


Af: Redaktionen

Den internationale transport- og logistik-virksomhed, Havi, der blandt andet leverer varer til burgerkæden McDonald’s restauranter, har taget en lade-hybridlastbil fra Scania i brug i et EU-støttet forsøg med støjsvage natleveringer til seks McDonald’s restauranter i Stockholms inderstad

Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
Det er normalt ikke tilladt at køre med lastbiler i Stockholms inderstad om natten. Derfor bliver mange varer leveret til butikker og restauranter i morgenmyldretiden, så de er klar, når butikkerne åbner. Forsøget med leveringen med en lade-hybrislastbil til de seks McDonald’s restauranter er en del af et større forsøg med natleveringer, som kan være med til forebygge, at lastbiler sidder fast i trafikken eller bidrager til køer.


Leveranserne med stille el-drift er et samarbejde mellem Stockholms stad, Havi, KTH, EU, McDonald’s og Scania. Initiativet sker inden for rammerne af EU-projektet Eccentric Stockholm.


Den lastbil, der indgår i projektet, og som skal levere varer til de seks McDonald’s restauranter er en lade-hybrid Scania, der har en dieselmotor, som kører på HVO-biodiesel og dermed kan betegnes som bæredygtig, og en el-motor, der får sin energi fra batterier, der enten bliver ladt op via et kabel inden dagens start eller under kørsel.


Lastbiler kører med trådløs opkobling, hvor man benytter geofencing, så bildisponenten kan sættet et digitalt stakit op om et specifikt område og bestemme, at inden for hegnet må bilen kun køre med elmotoren.


Hybridlastbilen kan køre hel-elektrisk i op til 10 kilometer og kan derfor effektivt levere varer på næsten tomme gader ved nattetid.


Partnerne bag projektet skal blandt andet se på, hvor meget leverancerne støjer totalt set, og hvor store miljøgevinsterne bliver, når chauffør og bil undergår at holde i kø, fordi det er lettere at komme frem på gader og veje ved nattetid.


Batteriet på lastbilen lades som nævnt ved at koble et ladekabel til - eller ved at bilen opsamler energi under kørslen. Da der er lademuligheder ved en af restauranterne i Stockholms inderstad, kan lastbilen også få strøm på batteriet, mens chauffører læser varer af og tager returvarer med tilbage.


Om Eccentric: 
  • Eccentric Stockholm er en del af Civitas Eccentric, der er et EU-projekt, som fokuserer på bæredygtige måder at transportere sig på  i byernes forstæder - og på godstransport i byerne
  • Stockholm deltager i projektet sammen med Madrid, München, Ruse og Åbo.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Trækkeren skal trække et tungt læs
- Speditionsvirksomhed dømt for medvirken til ulovlig godskørsel
- Mercedes-Benz tog næste halvdelen i juli
- Svensk kurervirksomhed køber op i Danmark
- Blandt de lette er Medcedes-Bens den tunge
- De tunge varebiler er kørt frem med 110
- Aabenraa Kommune vil ændre ejerstrategi for havnen
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg med 73 procent
- Special-transportør i Sommersted kører ud med ny seks-akslet blokvogn
- Distributør skifter til gas i Tyskland
- Vognmand i Vestjylland har fået fire-akslet påhængsvogn med tip
- EU’s miljøpolitik skal være et forbillede for resten af verden

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst