Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hospital i Køge tester førerløs bus

Torsdag 17. maj 2018 kl: 10:21
Af: Redaktionen

I slutningen af maj begynder den første førerløse bus at køre med passagerer i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge. Førerløse busser skal på sigt køre til og fra den nærmeste station og dermed åbne for nye transportmuligheder for patienter og andre passagerer

De førerløse busser på Sjællands Universitetshospital, Køge, er første etape i et samarbejde mellem Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet, der har som formål at udbrede den førerløse teknologi.

Førerløse busser åbner for nye mobilitetsløsninger for borgerne: 
  • De er fleksible
  • De kan køre hele døgnet
  • De er sikre i trafikken og kan dermed give mere mobilitet til borgerne
Det med udgangspunkt i ovenstående, at Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet har indgået et samarbejde og indledt en forsøgsrække med førerløs teknologi på Sjællands Universitetshospital, Køge og Slagelse Sygehus. 


Forsøgene skal give erfaringer og viden om, hvordan borgerne oplever og bruger den førerløse teknologi.


I april indgik Movia en aftale med Autonomous Mobility om at afprøve førerløse minibusser, hvoraf den første begynder at køre i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge (SUH) fra 28. maj.


Forsøget er inddelt i tre faser:
  • Første fase, som starter 28. maj, bliver at teste en førerløs bus i lobbyen på Sjællands Universitetshospital, Køge. 
  • Næste skridt, som forventes at gå i gang i starten af 2019, er at lade bussen køre mellem afdelinger på Slagelse Sygehus. 
  • I den sidste fase skal bussen køre mellem Ølby St. og Sjællands Universitetshospital, Køge. Det sker forventeligt fra sommeren 2019.

Fakta om den førerløse bus:
  • Servicehastighed op til 25 km/t
  • 2400 kg, L: 475 cm, H: 265 cm, B: 211 cm
  • 11 siddepladser og 4 ståpladser
  • Busserne er 100 procent eldrevne og kan køre ca. 8 timer (100 km) på en fuld opladning à 4 timer
  • Bussen kan “se” 360 grader og reagerer på objekter i 60 meters omkreds
  • Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden
  • Bussen er fra det franske firma Navya
  • Atkins er valgt som assessor, den uafhængige sikkerhedsrådgiver, for projektet




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst