Solpaneler på lastbiler skal reducere brændstofforbruget
Mandag 6. oktober 2025 kl: 12:14
Af: Jesper Christensen
DHL Freight i Sverige har 10 lastbiler fået monteret solceller på taget af opbygningen som en del af et pilotprojekt, som DHL Freight har kørt ud på vejene i samarbejde med danske Green Energy i Vejle, der leverer solceller, der kan monteres på lastbiler, busser, varevogne og trailere
Pilotprojektet hos DHL Freight i Sverige skal over et år vise, hvor meget af den solenergi, solcellerne kan levere, der kan udnyttes til at reducere brændstofforbruget i lastbiler i tung trafik.
De 10 lastbiler kører over det meste af Sverige fra Luleå i det nordlige Sverige til Helsingborg i syd - områder med vidt forskellige forudsætninger for at hente energi fra solen.
Teknikken og materialerne til solceller er blevet udviklet gennem mange år, og solcellerne på taget af lastbilerne er meget tynde og fremstillet i et nyt materiale, der skal under de forhold, der hersker på vejene.
- Vi følger testen med stor interesse og håber at kunne bruge denne teknik til at reducere brændstofforbruget, siger Ylva Öhrnell, der er bæredygtighedschef hos DHL Freight i Sverige.
Lastbilerne i testen har i forvejen et lavere klimaaftryk, da de kører på biobrændstoffer som HVO og biogas. Strømmen fra solpanelerne går direkte ind de batterier påpegede lastbilerne, der leverer støm til lifte og køleanlæg. Dermed bliver lastbilernes generatorer aflastet, hvilket reducerer det samlede brændstofforbrug.
Lastbilernes brændstofforbrug overvåges og følges op gennem hele testperioden. Testen undersøger, hvor meget solenergi, der genereres i de forskellige geografiske dele af Sverige, for eksempel hvordan midnatssolen og den mørke periode om vinteren i det nordlige Sverige påvirker resultatet.
- I denne pilot bygger vi videre på positive resultater fra dieseldrevne køretøjer, hvor vores solpaneler har reduceret brændstofforbruget og de tilsvarende udledninger med fire til syv procent. Sammen med DHL Freight Sverige ser vi frem til at kunne måle resultater i transport med alternative brændstoffer, siger Anders Mikkelsen fra Green Energy.
Teknikken er en såkaldt CIGS-teknik med tynde solpaneler, der kan tilpasses efter pladsen på lastbilens tag, hvilket giver optimale forudsætninger for at udnytte solenergi uden at gå på kompromis med køretøjets aerodynamik.
- Vi er meget glade for at samarbejde med DHL Freight Sverige i dette ambitiøse pilotprojekt, der kombinerer vedvarende solenergi med fossilt frit brændstof for at udvide grænserne for, hvad der er muligt inden for bæredygtig transport, siger Anders Mikkelsen fra Green Energy.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





