TOG-OPERATØR OG BANEEJER:
Som følge af togulykken i en jernbaneoverskæring mellem Tinglev og Kliplev fredag i sidste uge, hvor en 60-årig passager i et tog mistede og to personer blev alvorligt kvæstet, har Banedanmark og DSB været i dialog med Sønderborg og Aabenraa kommuner om en række tiltag, der kan øge sikkerheden
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fredag 22. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Togene kører langsommere gennem jernbaneoverskæringer uden bomme
- Sydvestjysk kommune skærper fokus på sikkerheden ved jernbaneoverkørsler
- Mand i bil fik hjertestop - og fik hurtig hjælp
- Sager om arbejdsskader har indbragt over 77 millioner kroner
- Faglige sager har udløst 8,3 millioner kroner
- Kollektiv trafik på bestilling er blevet billigere
- Rumlestriber og flere advarselsskilte skal forebygge ulykker
- Vejene ved jernbaneoverkørsler uden bomme kan få rumleriller
- Fredag 15. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Nye digitale tavler skal vise bilister vej til p-pladser i Aarhus
- Banen mellem Skjern og Holstebro er blevet opgraderet
Skriv din kommentar:
Togene kører langsommere gennem jernbaneoverskæringer uden bomme
Fredag 22. august 2025 kl: 11:00
Af: RedaktionenSom følge af togulykken i en jernbaneoverskæring mellem Tinglev og Kliplev fredag i sidste uge, hvor en 60-årig passager i et tog mistede og to personer blev alvorligt kvæstet, har Banedanmark og DSB været i dialog med Sønderborg og Aabenraa kommuner om en række tiltag, der kan øge sikkerheden
Resultatet er, at togene på jernbanen mellem Tinglev og Sønderborg, skal køre langsommere, når de passerer de seks jernbaneoverskæringer på strækningen, der er udstyret med advarselsanlæg med lyd og lys, men endnu ikke er blevet opgraderet med bomme. Derudover bliver beplantningen ved overskæringerne beskåret, så udsynet forbedres, der opsættes nye skilte, og der etableres rumleriller i vejene.
Hastigheden gennem overkørslerne bliver sat ned fra 100 kilometer i timen til 70 kilometer i timen. Det vil halvere bremselængden og give lokomotivføreren mere tid til at reagere, hvis der er biler eller mennesker i overkørslen, selv om advarselsanlægget er i gang.
- Vi er alle meget berørt af de to ulykker, der med kort tids mellemrum har været i to overkørsler på strækningen. Banedanmark og DSB er derfor her og nu blevet enige om, at togene sætter hastigheden ned i overkørslerne til 70 kilometer i timen. Det sker, mens vi gennemfører en grundig analyse af, hvilke tiltag der er behov for frem til, at overkørslerne som planlagt får bomanlæg i første halvår 2027, siger Martin Harrow, der er sikkerhedschef i Banedanmark.
Banedanmark har beskåret beplantningen i overkørslerne yderligere, så udsynet forbedres. Tre af overkørslerne - dem på Kådnervej, Visgårdvej og Kærvej - bliver desuden overvåget i en periode for at sikre, at driften er som den skal være, og advarselsanlæggene ikke tænder, når der ikke kommer tog.
- Vores kunders og medarbejderes sikkerhed har altid højeste prioritet. Derfor bakker vi fuldt op om de her tiltag, der nu iværksættes for at øge sikkerheden. At sænke hastigheden midlertidigt gennem overkørslerne vil skabe mere tryghed for både vores passagerer og vores lokomotivførere indtil, der hurtigst muligt kan etableres mere permanente løsninger. Vi forsætter arbejdet med både Banedanmark og kommunerne for at finde de mest effektive løsninger ovenpå den forfærdelige ulykke sidste uge, der stadig berører os alle dybt, siger Per Schrøder, der er driftsdirektør i DSB.
Banedanmark har samtidig været i dialog med Aabenraa og Sønderborg kommuner om blandt andet rumleriller og skiltning i forbindelse med overkørslerne. Begge kommuner er i gang med at opsætte skilte og etablere rumleriller ved de seks overkørsler.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 22. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Togene kører langsommere gennem jernbaneoverskæringer uden bomme
- Sydvestjysk kommune skærper fokus på sikkerheden ved jernbaneoverkørsler
- Mand i bil fik hjertestop - og fik hurtig hjælp
- Sager om arbejdsskader har indbragt over 77 millioner kroner
- Faglige sager har udløst 8,3 millioner kroner
- Kollektiv trafik på bestilling er blevet billigere
- Rumlestriber og flere advarselsskilte skal forebygge ulykker
- Vejene ved jernbaneoverkørsler uden bomme kan få rumleriller
- Fredag 15. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Nye digitale tavler skal vise bilister vej til p-pladser i Aarhus
- Banen mellem Skjern og Holstebro er blevet opgraderet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |