Tunnelarbejde sender godstog ind at vende på Københavns Hovedbanegård
Mandag 13. november 2023 kl: 11:42
Af: RedaktionenFra søndag 26. november til mandag 1. januar skal godstog, der skal passere København, ind for at vende på Hovedbanegården for at kunne køre videre øst- eller vestpå. Det skyldes, at der skal udgraves en ny tunnel på Ny Ellebjerg Station, så godstogene ikke kan køre ad den sædvanlige rute
Grunden til, at godstogene i fem uger skal ind at vende på Københavns Hovedbanegård, er, at Metroselskabet udgraver og støber en ny gangtunnel på Ny Ellebjerg Station. Arbejdet betyder, at sporet mellem Ny Ellebjerg og Ørestad bliver lukket, så godstrafikken skal lægges om.
Udgravningen foregår under sporene, som normalt fører godstrafikken uden om København H. Projektet er en del af arbejdet med i de kommende år at udbygge Ny Ellebjerg Station til et nyt trafikalt knudepunkt i København.
Fakta om internationale godstog:
- Danmark er en del af en international godskorridor mellem Skandinavien og Middelhavet. Korridoren er 7.527 km lang og løber fra Palermo på Sicilien og op gennem Italien og via Brennerpasset, Innsbruck i Østrig, Hamborg og København til Stockholm og Oslo i nord.
- Korridoren kaldes Scandinavian-Mediterranean Rail Freight Corridor (ScanMed RFC) og er af stor betydning for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa
- Medlemslandene i EU har forpligtet sig til at indføre en række banegodskorridorer på tværs af grænserne
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Køreledning blev revet ned - politiet søger vidner
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Jernbanen mellem Amager og Skåne skal have nye skinner
- Billund har forbindelse med fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland
- Nordtysklands største havn tog hul på året med positive tal
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |