VERDENSPREMIERE:

Solaris havde tirsdag i denne uge verdenspremiere på sin nye Urbino 18 hydrogen ledbus med brændselscelle-teknologi. Dermed øger den polske busproducent sin satsning på brint som brændstof, idet Solaris allerede i 2019 præsenterede sin 12-meters Urbino 12 hydrogen. transportnyhederne.dk var som det eneste danske transportmedie inviteret med til verdenspremieren, der fandt sted i Krakow i Polen
Det er ikke lige til at se ved første øjekast, at Solaris Urbino 18 hydrogen rummer avanceret brændselscelle-teknologi. Det ud- og indvendige design adskiller sig ikke meget fra Solaris’ design på sin velkendte Urbino 18 electric el-bus med de karakteristiske skærmkasser.
Men i stedet for store mængder batterier bag de høje sidepaneler på taget i hele bussens længde gemmer der sig avanceret brændselscelleteknologi med en kapacitet på 100 kW samt otte tryktanke i kompositmateriale på i alt 2.130 liter, hvilket giver en kapacitet på godt 51 kg brint og en forventet rækkevidde på ca. 350 km på en fuldtankning.
Ifølge Solaris kan Urbino 18 hydrogen tankes op på cirka 20 minutter. Ud over brændselscellen og tryktankene til den komprimerede brint er der dog også installeret batterier på ca. 60 kWh kapacitet, der har en støttefunktion til acceleration og opsamling af bremseenergi.
Tilbageholdende med data
Solaris er tilbageholdende med mange af de tekniske data for den nye Urbino 18 hydrogen. Mens man ikke lægger skjul på, at ZF er hovedleverandør af de øvrige komponenter i drivline, affjedring og styretøj, blev leverandøren af brændselscellemodulerne ikke nævnt ved premieren – heller ikke direkte adspurgt af transportnyhederne.dk's udsendte. I Urbino 12 hydrogen er er det Ballard Power Systems, der leverer brændselscellerne med 60 kW effekt.
I Urbino 18 hydrogen yder brændselscellen 75 kW (godt 100 hk), og det lyder jo meget beskedent til en ledbus på op til 29 tons totalvægt. Men ved acceleration og kørsel op ad bakke tilføres ekstra strøm til de to el-motorer på hver 125 kW (ca. 340 hk i alt) fra Li-Ion-batterierne på taget. Når effektbehovet ikke er så stort under kørslen, bliver batterierne genopladet af brændselscellen og ved opsamling af bremseenergi.
Mere rummelig
I en traditionel bus er forbrændingsmotoren placeret bagest i kabinen i et motortårn, der optager plads og kan reducere passagerkapaciteten med en håndfuld passagerer. Her er Urbino 18 hydrogen mere rummelig, da brændselscelle, tryktanke og batterier som nævnt er placeret udvendigt på taget. Desuden er el-motorerne integreret i trækakslen, hvilket giver en meget kompakt drivline. Afhængig af konfigurationen tilbyder den nye ledbus således plads til op til 138 passagerer, heraf 52 siddende
Som standardløsning i den nye model vil der blive installeret et klimaanlæg til kabinen med varmepumpe. Valgfrit kan kunderne også bestille automatiske førerassistentsystemer som MirrorEye og MobilEye Shield+.
100 Solaris brintbusser leveret
Da den nuværende version af Urbino 12 hydrogen blev præsenteret af Solaris i sommeren 2019, var markedets interesse for brintbusser meget overskuelig. Solaris har dog været i stand til at øge ordreindgangen og leveringer af deres 12-meter brintbus. I alt er det leveret ca. 100 Urbino 12 hydrogen til kunder i Polen, Tyskland, Italien, Holland og Sverige. Dertil kommer nye ordrer fra kunder i Spanien, Frankrig, Tjekkiet og Slovakiet.
De første eksemplarer af den nye 18 meter Urbino 18 hydrogen med brint-teknologi skal ifølge Solaris leveres fra andet kvartal 2023.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Fjernbus på vej fra København til Wien forulykkede nord for Berlin
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport
- Busselskab får beslaglagt bus udleveret
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Tirsdag blev det gratis at køre med bybusserne i Fredericia
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Busoperatør vil samarbejde med lokal busvognmand
Skriv din kommentar:
18 meter brintbus er kørt ud fra polsk producent
Torsdag 15. september 2022 kl: 13:30
Af: Redaktionen
Solaris havde tirsdag i denne uge verdenspremiere på sin nye Urbino 18 hydrogen ledbus med brændselscelle-teknologi. Dermed øger den polske busproducent sin satsning på brint som brændstof, idet Solaris allerede i 2019 præsenterede sin 12-meters Urbino 12 hydrogen. transportnyhederne.dk var som det eneste danske transportmedie inviteret med til verdenspremieren, der fandt sted i Krakow i Polen
Det er ikke lige til at se ved første øjekast, at Solaris Urbino 18 hydrogen rummer avanceret brændselscelle-teknologi. Det ud- og indvendige design adskiller sig ikke meget fra Solaris’ design på sin velkendte Urbino 18 electric el-bus med de karakteristiske skærmkasser.
Men i stedet for store mængder batterier bag de høje sidepaneler på taget i hele bussens længde gemmer der sig avanceret brændselscelleteknologi med en kapacitet på 100 kW samt otte tryktanke i kompositmateriale på i alt 2.130 liter, hvilket giver en kapacitet på godt 51 kg brint og en forventet rækkevidde på ca. 350 km på en fuldtankning.
Ifølge Solaris kan Urbino 18 hydrogen tankes op på cirka 20 minutter. Ud over brændselscellen og tryktankene til den komprimerede brint er der dog også installeret batterier på ca. 60 kWh kapacitet, der har en støttefunktion til acceleration og opsamling af bremseenergi.
Tilbageholdende med data
Solaris er tilbageholdende med mange af de tekniske data for den nye Urbino 18 hydrogen. Mens man ikke lægger skjul på, at ZF er hovedleverandør af de øvrige komponenter i drivline, affjedring og styretøj, blev leverandøren af brændselscellemodulerne ikke nævnt ved premieren – heller ikke direkte adspurgt af transportnyhederne.dk's udsendte. I Urbino 12 hydrogen er er det Ballard Power Systems, der leverer brændselscellerne med 60 kW effekt.
I Urbino 18 hydrogen yder brændselscellen 75 kW (godt 100 hk), og det lyder jo meget beskedent til en ledbus på op til 29 tons totalvægt. Men ved acceleration og kørsel op ad bakke tilføres ekstra strøm til de to el-motorer på hver 125 kW (ca. 340 hk i alt) fra Li-Ion-batterierne på taget. Når effektbehovet ikke er så stort under kørslen, bliver batterierne genopladet af brændselscellen og ved opsamling af bremseenergi.
Mere rummelig
I en traditionel bus er forbrændingsmotoren placeret bagest i kabinen i et motortårn, der optager plads og kan reducere passagerkapaciteten med en håndfuld passagerer. Her er Urbino 18 hydrogen mere rummelig, da brændselscelle, tryktanke og batterier som nævnt er placeret udvendigt på taget. Desuden er el-motorerne integreret i trækakslen, hvilket giver en meget kompakt drivline. Afhængig af konfigurationen tilbyder den nye ledbus således plads til op til 138 passagerer, heraf 52 siddende
Som standardløsning i den nye model vil der blive installeret et klimaanlæg til kabinen med varmepumpe. Valgfrit kan kunderne også bestille automatiske førerassistentsystemer som MirrorEye og MobilEye Shield+.
100 Solaris brintbusser leveret
Da den nuværende version af Urbino 12 hydrogen blev præsenteret af Solaris i sommeren 2019, var markedets interesse for brintbusser meget overskuelig. Solaris har dog været i stand til at øge ordreindgangen og leveringer af deres 12-meter brintbus. I alt er det leveret ca. 100 Urbino 12 hydrogen til kunder i Polen, Tyskland, Italien, Holland og Sverige. Dertil kommer nye ordrer fra kunder i Spanien, Frankrig, Tjekkiet og Slovakiet.
De første eksemplarer af den nye 18 meter Urbino 18 hydrogen med brint-teknologi skal ifølge Solaris leveres fra andet kvartal 2023.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Metroselskab sender drift og vedligeholdelse af fire metro-linier i udbud
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Fjernbus på vej fra København til Wien forulykkede nord for Berlin
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Ekspertudvalg klar med anbefalingerne til fremtidens lokale kollektive transport
- Busselskab får beslaglagt bus udleveret
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Tirsdag blev det gratis at køre med bybusserne i Fredericia
- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Busoperatør vil samarbejde med lokal busvognmand
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |