Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Odenses politikere finder flere penge til Citybusser og morgenbusser

Torsdag 13. januar 2022 kl: 13:53
Share  


Af: Redaktionen

Den kollektive trafik i Odense har fået tilført 16,6 millioner kroner, som sikrer, at Citybussen fortsætter med at køre i hele 2022 samtidig med, at borgerne i Højby, Allesø, Stige, Seden og Søhus får busbetjening på niveau med tidligere. Desuden bevares buskørslen generelt i de tidlige timer mellem klokken 6 og 9 på lørdage og søndage

Buskørslen i Odense blev oprindeligt beskåret med køretimer for 40 millioner kroner i Budget 2017 for at tilpasse driften og ruterne i forhold til åbningen af Odense Letbane. Men byrådet i Odense godtendte før jul en omprioritering af anlægsmidler på 6,6 millioner kroner som supplement til de 10 millioner kroner, som byrådet afsatte på budget 2022 for blandt andet at bevare Citybussen.
 

- Citybussen er en del af midtbyens identitet, og den er også et symbol på Odenses gæstfrihed over for turister og ikke mindst vores omsorg for ældre og dårligt gående, som er afhængige af Citybussen, når de skal handle i byens butikker eller passe lægebesøg, siger by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V).
 

Byrådets tilpasning af køretimerne til letbanens åbning med planen Bynet 2021 ligger fire år tilbage. Siden har By- og Kulturforvaltningens medarbejdere sammen med Cowi og FynBus arbejdet for at tilrettelægge det bedst mulige net af ruter med input fra byens borgere.
 

- By- og Kulturudvalget kunne se, at den forringede dækning i Højby og de manglende morgenafgange i weekenden ville blive en udfordring for nogle af byens borgere, og derfor bad udvalget forvaltningen om en oversigt til at finde finansiering til at bevare de tilbud, siger Christoffer Lilleholt.
 

Ud over de 16,6 millioner kroner har politikerne i By- og Kulturudvalget i efteråret behandlet sagen, hvor FynBus med bistand fra forvaltningen har optimeret køreplanen og fundet 4-000 køretimer ud af den samlede køreplan på 164.000 timer. De 4.000 timer er brugt til at optimere den kollektive trafik på udvalgte strækninger.
 

For eksempel får Hollufgård busbetjening en gang i timen i det tidsrum, hvor genoptræningscentret holder åbent. Desuden kører busruten til Kirkendrup videre til Allesø på alle busafgange, så her får borgerne bedre adgang til at bruge den kollektive trafik. Endelig beholder beboerne i Villestofte den lokale busforbindelse, som ellers stod til at skulle ophøre med det oprindelige Bynet 2021.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brinttanken kommer med lastbil
- Rejsepasset kommer med den første sommerdag
- Energiselskab har sat station nummer 80 på landkortet
- Svensk rederi har fået en kvinde på broen på en af sine største færger
- Dansk investeringsfællesskab skyder over en milliard kroner i klimavenlige tog i Storbritannien
- Busselskab fra Aarhus vinder Sikker Trafik Erhverv-prisen 2022
- Øresundsfærger sejler mere og mere bæredygtigt
- Fredag 13. maj 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Chauffør i pirattaxi dansede med passageren
- Politikere kritiserer mangelfuldt nordisk transportsamarbejde
- Over 80 norske tankstationer er blevet en del af et skandinavisk net
- Trafikstyrelsen åbner pulje til grønne busser og grøn flextrafik

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst