Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havn ser lys for tunnelplaner

Torsdag 8. april 2021 kl: 13:57
Af: Redaktionen

S-Regeringens infrastrukturplan, der blev fremlagt torsdag, lægger op til en beslutning om at bygge en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus sydlige bydel. Boulevarden er hovedfærdselsåre for trafikken til og fra havnen, der blandt andet rummer Danmarks største containerhavn og største indenrigsfærgerute. Aarhus Havn's administrerende direktør Thomas Haber Borch kalder udspillet for en stor lettelse, mens man hos APM Terminals, der er den største containeraktør på havnen i Aarhus, kalder tunnelen for ”en nødvendighed”

Tunnellen under Marselis Boulevard - Marselistunnelen - har været på planlæggernes bord i flere år. Især hos planlæggerne i Aarhus. Samtidig er Aarhus Havns godsomsætning steget markant – og dermed den afledte trafik til og fra havnen.


- De seneste fire år har vi haft en vækst på 37 procent i vores containeromsætning, og det har vi naturligvis glædet os over, men vi har oprigtigt talt også været bekymret, fordi væksten samtidig genererer mere trafik til og fra havnen. Uden en Marselistunnel bliver vores store vækst et betydeligt trafikalt problem, siger Thomas Haber Borch.


Dennis Olesen, der er administrerende direktør for APM Terminals Aarhus A/S, har i flere år fulgt debatten om Marselistunnellen med stor opmærksom. For virksomheden, der er den største containeraktør i Aarhus, er effektiv infrastruktur til og fra havnen altafgørende for virksomhedens fortsatte vækst.


- En Marselistunnel er en nødvendighed, fordi vi kun kan drive en containerterminal i Aarhus, hvis containerne kan køres hertil og herfra uden trafikforsinkelse. Den tilstødende infrastruktur er afgørende for enhver havn, og der er ingen tvivl om, at tunnelen er en meget vigtig brik, der forhåbentligt nu falder på plads, siger Dennis Olesen.  


Begge direktører peger på, at der er flere miljøgevinster ved Marselistunnellen. Dels vil den bidrage til at flytte mere gods fra landevej til søtransport, hvilket både er mere klimavenligt og også giver bedre plads på vejene. Og dels vil tunnelen betyde, at Marselis Boulevard bliver mere fredelig, når den tunge lastbiltrafik flyttes ned under vejen. Det vil være en fordel for både gående, cyklister, personbilstrafikken og den kollektive trafik - og for beboerne i nærheden af Marselis Boulevard.



Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst