Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VLAK-REGERINGENS KLIMA- OG LUFTPLAN

Busser i byerne skal være forureningsfrie og CO2-neutrale

Onsdag 10. oktober 2018 kl: 11:40
Af: Redaktionen

Tirsdag lagde VLAK-Regeringen sin varslede klima- og luftplan frem. Planen indeholder forslag om, at det fra 2030 skal være slut med udledning af CO2 og luftforurening fra busser, der kører i byerne


I dag kører hovedparten af busserne i kommunernes og regionernes kollektive transport på diesel, hvilket betyder luftforurening og CO2-udslip. Der til kommer, at busserne bidrager til luftforurenigen i områder, hvor der bor mange mennesker. Ifølge VLAK-Regeringen er der både fra et miljømæssigt og et klimamæssigt perspektiv gode grunde til at understøtte en omstilling af dieselbusser til busser, der eksempelvis kører på el.


VLAK-Regeringen vil med sin plan arbejde på at gennemføre en grøn omstilling af busdriften. Det skal ske i tre trin: 


Første trin er i 2020, hvor nye busser overalt i landet skal være CO2-neutrale. Det kan være busser, der kører på biogas eller biodiesel
Næste trin er i 2025, hvor nye busser i byerne skal være nul-emissionsbusser
Tredje trin er fra 2030, hvor alle rutebusser i byerne skal være omstillet til nulemission


Omkostningen kan dækkes ved højere billetpriser
Da det er kommuner og regioner, der betaler den kollektive bustrafik, og de regionale trafikselskaber, der udbyder og indkøber bustrafikken, vil VLAK-Regeringen invitere kommuner og regioner til en drøftelse om at gennemføre denne omstilling - herunder om adgang til delvis finansiering af meromkostninger gennem en modernisering af takststigningsloftet. 


I 2020 vil energi- og miljøkravene kunne leveres af elbusser, brintbusser, biogasbusser samt busser, der anvender biodiesel. Ved udformning af reguleringen skal der indarbejdes dispensationsmuligheder, så meget specialiserede busser, der eksempelvis servicerer personer med handicap, kan fritages for de generelle krav. 


Ifølge VLAK-Regeringen vil tiltaget kunne reducere transportsektorens CO2-udledning i perioden 2020-2030 med 1,5 millioner ton CO2. Samtidig vil tiltaget bidrage til at reducere luftforureningen - heraf en stor del i byerne:
PM2,5 - minus 360 ton 
NOx - minus 12.000 ton)






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst