TRANSPORTMINISTEREN:
Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil udrede misforståelser om højere bødestraffe til chauffører og vognmænd. Baggrunden er, at der i chaufførkredse er bekymring om en kommende ændring af færdselsloven, som træder i kraft 1. januar 2020. Lovændringen betyder højere bøder for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på lastbiler og busser
Transportminister Benny Engelbrecht mener, at der tale om misforståelser. Derfor vil han sikre, at der er klarhed over, hvad den kommende lovændring egentlig går ud på.
Som reglerne er i dag er bødeniveauet for fejl og mangler ved tunge køretøjer mellem 1.000 og 3.000 kroner. Med de nye regler bliver niveauet forhøjet for de alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler til 5.000 kroner til chaufføren og 10.000 kroner til ejeren (vognmandsvirksomheden) i førstegangstilfælde. I anden- og tredjegangstilfælde stiger bøden til henholdsvis 10.000 kroner og 15.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner og 30.000 kroner til ejeren.
- Jeg tror, at en stor del af den frustration, der er i chaufførbranchen over de nye regler for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, desværre skyldes misforståelser om, hvad det egentlig er, de nye regler går ud på, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Lovændringen indfører for det første ikke nye typer af fejl og mangler. Der er udelukkende tale om en forhøjelse af bødestraffen for de fejl og mangler, der er af alvorlig sikkerhedskritisk karakter. Chaufføren kan for det andet kun straffes for fejl og mangler - herunder alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler - hvis han vidste eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet havde sådanne fejl og mangler.
Interesserede kan læse et notat om baggrunden for de forhøjede bøder for sikkerhedskritiske fejl og mangler her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Der er kommet 208 flere batterielektriske lastbiler på vejene
- Antallet af nyregistreringer er steget med 84
- Færre nye lastbiler kom ud at køre
- Lastbilbestanden følger årsudsvingningen på et højre niveau
- Flere unge er uden job og uddannelse i 68 kommuner
- Lastbilimportør får ny økonomidirektør
- Fire-hjulstrækker til krævende opgaver bliver opgraderet
- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
Skriv din kommentar:
Forhøjelse af bødestraffen er for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler
Tirsdag 29. oktober 2019 kl: 08:24
Af: RedaktionenTransportminister Benny Engelbrecht (S) vil udrede misforståelser om højere bødestraffe til chauffører og vognmænd. Baggrunden er, at der i chaufførkredse er bekymring om en kommende ændring af færdselsloven, som træder i kraft 1. januar 2020. Lovændringen betyder højere bøder for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på lastbiler og busser
Transportminister Benny Engelbrecht mener, at der tale om misforståelser. Derfor vil han sikre, at der er klarhed over, hvad den kommende lovændring egentlig går ud på.
Som reglerne er i dag er bødeniveauet for fejl og mangler ved tunge køretøjer mellem 1.000 og 3.000 kroner. Med de nye regler bliver niveauet forhøjet for de alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler til 5.000 kroner til chaufføren og 10.000 kroner til ejeren (vognmandsvirksomheden) i førstegangstilfælde. I anden- og tredjegangstilfælde stiger bøden til henholdsvis 10.000 kroner og 15.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner og 30.000 kroner til ejeren.
- Jeg tror, at en stor del af den frustration, der er i chaufførbranchen over de nye regler for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, desværre skyldes misforståelser om, hvad det egentlig er, de nye regler går ud på, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Lovændringen indfører for det første ikke nye typer af fejl og mangler. Der er udelukkende tale om en forhøjelse af bødestraffen for de fejl og mangler, der er af alvorlig sikkerhedskritisk karakter. Chaufføren kan for det andet kun straffes for fejl og mangler - herunder alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler - hvis han vidste eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet havde sådanne fejl og mangler.
Interesserede kan læse et notat om baggrunden for de forhøjede bøder for sikkerhedskritiske fejl og mangler her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Der er kommet 208 flere batterielektriske lastbiler på vejene
- Antallet af nyregistreringer er steget med 84
- Færre nye lastbiler kom ud at køre
- Lastbilbestanden følger årsudsvingningen på et højre niveau
- Flere unge er uden job og uddannelse i 68 kommuner
- Lastbilimportør får ny økonomidirektør
- Fire-hjulstrækker til krævende opgaver bliver opgraderet
- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |