Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Politiet gennemfører landsdækkende hastighedskontrol

Mandag 30. september 2019 kl: 10:40
Share  


Af: Redaktionen

Politiet gennemfører landsdækkende hastighedskontrol
Standselængden ved forskellige hastigheder afhænger i høj grad af, hvor lang tid, man som bilist bruger på at reagere.

For høj fart øger risikoen for en ulykke markant og skaber utryghed hos andre trafikanter. Selv en lille hastighedsoverskridelse kan få fatale følger. Det er baggrunden for, at politiet landet over gennemfører en målrettet indsats mod hastighedsovertrædelser i denne uge

Det er både de store og de lidt mindre hastighedsoverskridelser, som politiet vil notere. I 62 procent af de dødsulykker, hvor farten spiller en rolle, er det en mindre hastighedsoverskridelse, der er en medvirkende årsag.


- Hvert år bliver politiet kaldt ud til utallige trafikulykker, der kunne have været undgået, hvis trafikanterne havde overholdt fartgrænserne. Trafikulykker, der i nogle tilfælde får en tragisk udgang og i andre tilfælde mærker de implicerede for livet. Derfor er hastighed et meget vigtigt indsatsområde, og vi prioriterer fartkontrol på vejene for at redde liv og skabe tryghed for dem, der færdes i trafikken, siger Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.


- Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for bremselængden, påpeger han.


Hvorfor indsats mod hastighed?
  • Der er en klar sammenhæng mellem farten på vejene og antallet af dræbte og tilskadekomne
  • For høj hastighed vurderes at være den hyppigste årsag til færdselsulykker med alvorlig tilskadekomst og dødsfald
  • 2012 - 2017 omkom 416 personer i en trafikulykke, hvor mindst en af de involverede parter kørte for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene. I 72 procent af ulykkerne var farten en medvirkende årsag til, at ulykken opstod. I de sidste 28 procent var farten årsag til, at ulykken blev med dødelig udgang. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Ved 80 km/t kører man ca. 33 meter, mens man reagerer, og efter ca. 64 meter holder man stille. Kører man 95 km/t. bruger man yderligere 19 meter på at holde stille ved maksimal bremsning af køretøjet
  • Hvis to bilister kolliderer med 80 km/t, vil ulykken i 30 procent af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 procent ved en hastighed på 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/t vil ulykken være fatal i 60 procent af tilfældene. Risikoen stiger til 80 procent ved 90 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)
  • De fleste dødsulykker i trafikken sker på landeveje. 62 procent af dødsulykkerne på disse veje sker med en hastighedsoverskridelse på under 20 km/t. 38 procent af dødsulykkerne sker med en overskridelse på over 20 km/t. (kilde: Rådet for Sikker Trafik)




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- El- og nulemissionstaxier får holdepladser i København
- Dansk cabotagestramning bliver hilst med tilfredshed
- Uddannelsesorganisation udvider sit MAN-skab
- Bilister ser meget på tiden - og er svære at rykke
- - Vi kan ikke vente på EU
- Midaldrende kvinde slog ung kvinde i hovedet
- S-Regeringen skærper kontrollen med indrejse fra Sverige
- Øresundsbron’s ledelse ser positiv på besked om strækningskontrol
- Fremtiden med Cityringen betyder fri ind- og udstigning i Københavns A-busser
- Havn og rederi vil sætte strøm til færgerne
- Ældre mand svingede formodentlig ud for an bus
- BAT og Flixbus giver passagererne den bedste kundeservice

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst