Lastbiler fra Holland med brændselsceller fra japansk koncern skal distribuere bildele i Europa
Tirsdag 24. juni 2025 kl: 13:58
Af: Redaktionen
Toyota i Europa introducerer brintdrevne lastbiler i sin distribution af reservedele mellem Belgien, Frankrig, Tyskland og Holland. De nye 40-tons lastbiler er udstyret med brændselsceller fra Toyota og bygget af hollandske VDL Groep på basis af lastbilchassiser fra DAF. De brintelektriske lastbiler har en reel rækkevidde på 400 kilometer pr. optankning
![]() |
Toyotas europæiske hovedkontor, Toyota Motor Europe, og den hollandske industri- og produktionsvirksomhed, VDL Groep, samarbejder om at integrere Toyota's brintteknologi i lastbiler. For knap to år siden introducerede parterne den første brintlastbil, der er blevet brugt som kørende testplatform. I dag er Toyota såklar til at introducere yderligere fire nye brintlastbiler, der skal køre på koncernens logistikruter mellem Diest i Belgien, Lille i Frankrig, Köln i Tyskland og Rotterdam og Weesp i Holland.
Introduktionen af de fire brintlastbiler foregår i tæt samspil med logistikselskaberne Vos Transport Group, Ceva Logistics, Groupe CAT og Yusen Logistics og skal sikre, at distributionen sker uden udledning af emissioner fra udstødningen. Toyota vil løbende evaluere brintlastbilernes præstationer i den daglige drift, hvor de skal transportere reservedele og tilbehørsdele for Toyota Parts Centre Europe.
Nul emissioner fra udstødningen
En 40-tons brintdrevet lastbil leverer tilsvarende ydelse som en traditionel dieseldrevet lastbil på lignende ruter, men uden nogen udledning af emissioner fra udstødningsrøret, da de brintelektriske lastbiler drives af en elmotor, der under kørslen får strøm genereret af brinten fra brinttankene i kombination med ilt fra atmosfæren.
En enkelt optankning giver op til 400 kilometers rækkevidde. Derudover reducerer den vibrationsfrie og støjsvage el-motor eventuelle gener for omgivelserne, når lastbilen kører forbi, ligesom chaufførerne oplever en markant øget komfort bag rattet.
- Det her initiativ understøtter Toyotas mål om at skabe en CO2-neutral logistik inden 2040. Men det har også til formål at bidrage til at fremme brintøkonomien. Brintlastbiler kan øge efterspørgslen af brint, hvilket er en af de vigtigste bidragsydere sammen med implementeringen af EU's forordning om alternative brændstoffer (AFIR), siger Thiebault Paquet, der er vicedirektør for Toyotas forsknings- og udviklingsafdeling i Europa.
Han ser frem til sammen med logikstikpartnerne at hente værdifuld erfaring fra den daglige drift af Toyota's første brintdrevne flåde af tunge køretøjer og løbende at forbedre både køretøjer og driftsprocesser.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand fra Hammel tog en fire-akslet maskintrailer med på sin skammel
- Modvind på Middelhavet får rederi til at rebe forventningerne
- Pakkedistributør øger sin kapacitet på Sjælland med 35 procent
- Lastbilproducent gearer op, når det gælder skiftet til el-lastbiler
- 15 procent var elektriske i juli
- Ekspansionsfuger på Storebæltsbroen skal vedligeholdes
- Flytteforretning i Aarhus er kørt i skifteretten
- Transportkoncern på Bornholm fik underskud i 2024
- Varebiler fra lastbilproducent runder 4.000 registrerede enheder
- Dansk megawatt-løsning skal bane vej for grøn tung transport i Europa
- Speditørerne får nye opgaver
- Narkokriminelle har interne meddelere i forsyningskæderne
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |