Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran

Tirsdag 17. juni 2025 kl: 13:38
Af: Redaktionen

Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran

Den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, der er en del af Copenhagen Malmö Port (CMP), har modtaget den anden og ind til videre sidste Ship-to-Shore kran (STS-kran) fra Konecranes i Finland. Kranen blev landsat ved siden af den anden STS-kran, der blev modtaget i april


De to STS-kraner er centrale i den nye containerterminal, som forventes at åbne i løbet af efteråret. Terminalen vil øge kapaciteten for godshåndtering og styrke CMP’s position som knudepunkt for international søtransport og forsyningssikkerhed.

CMP peger på, at terminaldriften foregår uden brug af fossile brændstoffer, hvilket er et vigtigt element i CMP's mål om netto-nuludledning af CO2 i 2025.


Fakta om de to nye Ship-to-Shore kranerne i den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København:
  • Højde (til top): 77,34 meter
  • Højde (med udligger oppe): 108 meter
  • Løftehøjde: 42 meter
  • Afstand mellem kranspor: 24 meter
  • Vægt: 1.150 ton
  • Rækkevidde af udligger: 42,5 meter
  • Rækkevidde bag kran (backreach): 18 meter
  • Elforsyning: 3 faser, 10 kV
  • Løftekapacitet: 65/75 ton
  • Hejsehastighed: 90-180 m/min
  • Genererer strøm, når containere sænkes
  • Semi-automatisk operation og fjernstyring



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Øresundshavne nåede over en milliard svenske kroner i omsætning
- Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Høje skibe lægger til kaj i Esbjerg
- El-færge er sat i drift
- Fragtmængderne steg i maj
- Færgerederi ombygger to færger til hybriddrift
- Regeringen bør udbygge og etablere syv superhavne
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst