DANSK INDUSTRI OM HAVNEANBEFALINGER:
Havnepartnerskabet, som blev nedsat af SVM-Regeringen 23. april sidste år med repræsentanter fra en række organisationer, afleverede mandag sine anbefalinger til, hvordan havnene også i fremtiden kan udfylde deres nøgleroller - både i forhold til import og eksport og i særdeleshed også for den grønne omstilling
- Havnene er også i fremtiden helt afgørende for en handelsnation som Danmark. Derfor skal vi bevare og i nogle tilfælde også udvide de arealer, som havnene i dag er på, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport og fortsætter:
- Det er nødvendigt, at staten sikrer de arealer, hvis ikke kommunerne skal sælge hele havudsigten til boliger. Det er en helt central anbefaling i Havnepartnerskabet og en forudsætning for at vi kan indfri ambitionerne for grøn teknologi i fremtiden. Regeringen og folketinget bør også se konstruktivt på, at staten mere aktivt investerer infrastrukturmidler i de havne, der har national betydning.
Karsten Lauritzen peger på, at det kræver store investeringer, at holde en havnevirksomhed flydende, og lige nu står branchen overfor et skifte, hvor der også skal gøres plads til grønne teknologier samtidig med, at mange af de aktiviteter, som er på havnene i forvejen, skal fortsætte - lige vores vareimport og eksport til råstoffer.
- Når investeringslysten bliver holdt i ave skyldes det for store uforudseligheder, både i forhold til de arealer havnevirksomhederne er på, som typisk er styret af lejekontrakter med det offentlige. Og at miljøgodkendelser kan tage et fuldstændigt uforudsigeligt antal år at få, siger Karsten Lauritzen.
Karin Klitgaard, der er miljøpolitisk chef i Dansk Industri, fremhæver havnen i Nakskov, som det grelleste eksempel lige nu
- Her venter de på sjette år stadig venter på en miljøgodkendelse. Det er simpelthen ikke rimeligt og helt uholdbart, hvis vi skal gøre os forestillinger om et sundt og konkurrencedygtigt erhvervsliv. Derfor er det meget vigtigt, at regeringen med sin havnestrategi får lavet nogle klare rammer for, hvor lang tid det maksimalt må tage at få en miljøgodkendelse, siger Karin Klitgaard.
Havnepartnerskabets anbefalinger skal danne grundlag for en ny havnestrategi fra SVM-Regeringen, som ventes at blive præsenteret i begyndelsen af næste år.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ny app skal stoppe sms-syn
- Fredag 4. oktober 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportkoncern i Greve har fundet sin nye administrerende direktør
- Transportkoncern justerer sine priser i opadgående retning
- Salg af tysk transportkoncern er blevet godkendt
- Pakkekoncern skal håndtere et tocifret millionantal pakker
- Posthuse er blevet til pakkebutikker
- To lastbilchauffører er blevet hædret for deres indsats
- Den ene tog den anden sværlasttrailer med på ladet
- Vognmandsorganisation kalder transportministeren for Transportkøbernes minister
- Fragtcenter i Horsens er endt som konkursbo
- Flytteforretning i Skive har lukket kassen for sidste gang
Skriv din kommentar:
- Staten skal sikre havnearealer
Tirsdag 1. oktober 2024 kl: 12:01
Af: RedaktionenHavnepartnerskabet, som blev nedsat af SVM-Regeringen 23. april sidste år med repræsentanter fra en række organisationer, afleverede mandag sine anbefalinger til, hvordan havnene også i fremtiden kan udfylde deres nøgleroller - både i forhold til import og eksport og i særdeleshed også for den grønne omstilling
- Havnene er også i fremtiden helt afgørende for en handelsnation som Danmark. Derfor skal vi bevare og i nogle tilfælde også udvide de arealer, som havnene i dag er på, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport og fortsætter:
- Det er nødvendigt, at staten sikrer de arealer, hvis ikke kommunerne skal sælge hele havudsigten til boliger. Det er en helt central anbefaling i Havnepartnerskabet og en forudsætning for at vi kan indfri ambitionerne for grøn teknologi i fremtiden. Regeringen og folketinget bør også se konstruktivt på, at staten mere aktivt investerer infrastrukturmidler i de havne, der har national betydning.
Karsten Lauritzen peger på, at det kræver store investeringer, at holde en havnevirksomhed flydende, og lige nu står branchen overfor et skifte, hvor der også skal gøres plads til grønne teknologier samtidig med, at mange af de aktiviteter, som er på havnene i forvejen, skal fortsætte - lige vores vareimport og eksport til råstoffer.
- Når investeringslysten bliver holdt i ave skyldes det for store uforudseligheder, både i forhold til de arealer havnevirksomhederne er på, som typisk er styret af lejekontrakter med det offentlige. Og at miljøgodkendelser kan tage et fuldstændigt uforudsigeligt antal år at få, siger Karsten Lauritzen.
Karin Klitgaard, der er miljøpolitisk chef i Dansk Industri, fremhæver havnen i Nakskov, som det grelleste eksempel lige nu
- Her venter de på sjette år stadig venter på en miljøgodkendelse. Det er simpelthen ikke rimeligt og helt uholdbart, hvis vi skal gøre os forestillinger om et sundt og konkurrencedygtigt erhvervsliv. Derfor er det meget vigtigt, at regeringen med sin havnestrategi får lavet nogle klare rammer for, hvor lang tid det maksimalt må tage at få en miljøgodkendelse, siger Karin Klitgaard.
Havnepartnerskabets anbefalinger skal danne grundlag for en ny havnestrategi fra SVM-Regeringen, som ventes at blive præsenteret i begyndelsen af næste år.
Interesserede kan læse mere her:
Interesserede kan hente Havnepartnerskabets fulde rapport her:
eller et kortfattet resumé og overblik her:
eller et kortfattet resumé og overblik her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Ny app skal stoppe sms-syn
- Fredag 4. oktober 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportkoncern i Greve har fundet sin nye administrerende direktør
- Transportkoncern justerer sine priser i opadgående retning
- Salg af tysk transportkoncern er blevet godkendt
- Pakkekoncern skal håndtere et tocifret millionantal pakker
- Posthuse er blevet til pakkebutikker
- To lastbilchauffører er blevet hædret for deres indsats
- Den ene tog den anden sværlasttrailer med på ladet
- Vognmandsorganisation kalder transportministeren for Transportkøbernes minister
- Fragtcenter i Horsens er endt som konkursbo
- Flytteforretning i Skive har lukket kassen for sidste gang
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |