Kombiterminal i Køge rykker tættere på
Tirsdag 27. august 2024 kl: 13:07
Af: Jesper ChristensenTransportmagasinet skriver tirsdag i en overskrift, at planerne om en kombiterminal i Køge med togforbindelse sydover er tættere på at blive realiseret. Her på transportnyhederne.dk har vi ladet os inspirere til at se lidt på de planer, der allerede er lagt frem
En kombiterminal i Køge ligger i naturlig forlængelse af den nye jernbanekorridor, der er blevet skabt mellem fra Ringsted over Køge til København. Den nye jernbane er blevet anlagt for at skabe mere kapacitet på skinnerne, så der bliver plads til flere tog, når den faste forbindelse over Femern Bælt efter planen står klar i 2028.
Fordelene ved en kombiterminal ved Køge i forbindelse med Skandinavisk Transport Center blev blandt andet beskrevet i en analyse fra april 2018, som Realise ApS og Sweco A/S udarbejdede for Københavns Speditørforening med støtte fra Region Sjælland.
Skandinavisk Transport Center peger på, at den nye København-Ringsted-bane betyder, at langt størstedelen af transitgodstogene mellem eksempelvis Sverige og Tyskland kommer til at køre på den nye jernbane. En kombiterminal i Køge kan dermed bidrage til at koble dansk gods på de direkte godstogsforbindelse til Europa via Femern Bælt-forbindelsen.
Analyser peger på, at en kombiterminal i Køge:
- vil kunne yde et markant bidrag til reduktion af CO2 udslip fra godstransporten
- vil reducere trængselsproblemerne på vejnettet ved at flytte godstransport til bane
- vil skabe danske arbejdspladser, som ellers vil blive placeret i Sverige og Tyskland
- er efterspurgt af transportbranchen forudsat, at den betjenes effektivt
- kan placeres optimalt set i forhold til den nye bane med tæt forbindelse til Skandinavisk Transport Center
Prognoser for gods på jernbane
Transportministeriet har udarbejdet et skøn over effekten, når den nye forbindelse over Femern åbner og togene begynder at køre. Skønnet er, at der vil køre mellem 70 og 80 godstog over Sjælland hvert døgn
Interesserede kan læse Realise ApS' analyse fra april 2018 her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet tip-kærre er bygget til asfaltkørsel
- Udkast til vejledning om indplacering af lastbiler i vægtklasser er sendt i høring
- Motorvejstunnel ved Silkeborg bliver lukket i fire timer
- Vognmænd og andre registrerede færre nye lastbiler i august
- Fredag 20. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilproducent fremhæver brændstofbesparelse på op til 10 procent
- Det nye truckstop ved Horsens viser p-priser
- Vi kan ikke gøre parkering gratis for evigt
- Vejledning til den gode særtransportansøgning er kommet i ny version
- Fragtfirma i Vallensbæk Strand er endt i Skifteretten
- El-drevne sættevognstrækkere udnyttes mere end diesel-drevne
- Danske lastbiler transportarbejde mere
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |