Kombiterminal i Køge rykker tættere påTirsdag 27. august 2024 kl: 13:07 Af: Jesper ChristensenTransportmagasinet skriver tirsdag i en overskrift, at planerne om en kombiterminal i Køge med togforbindelse sydover er tættere på at blive realiseret. Her på transportnyhederne.dk har vi ladet os inspirere til at se lidt på de planer, der allerede er lagt frem En kombiterminal i Køge ligger i naturlig forlængelse af den nye jernbanekorridor, der er blevet skabt mellem fra Ringsted over Køge til København. Den nye jernbane er blevet anlagt for at skabe mere kapacitet på skinnerne, så der bliver plads til flere tog, når den faste forbindelse over Femern Bælt efter planen står klar i 2028. Fordelene ved en kombiterminal ved Køge i forbindelse med Skandinavisk Transport Center blev blandt andet beskrevet i en analyse fra april 2018, som Realise ApS og Sweco A/S udarbejdede for Københavns Speditørforening med støtte fra Region Sjælland. Skandinavisk Transport Center peger på, at den nye København-Ringsted-bane betyder, at langt størstedelen af transitgodstogene mellem eksempelvis Sverige og Tyskland kommer til at køre på den nye jernbane. En kombiterminal i Køge kan dermed bidrage til at koble dansk gods på de direkte godstogsforbindelse til Europa via Femern Bælt-forbindelsen. Analyser peger på, at en kombiterminal i Køge:
Prognoser for gods på jernbane Transportministeriet har udarbejdet et skøn over effekten, når den nye forbindelse over Femern åbner og togene begynder at køre. Skønnet er, at der vil køre mellem 70 og 80 godstog over Sjælland hvert døgn Interesserede kan læse Realise ApS' analyse fra april 2018 her: ![]() ![]() ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |