Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VEJDIREKTORATET:

Økokørsel fortsætter på motorvejen

Tirsdag 7. november 2023 kl: 12:07
Af: Redaktionen

Stigende brændstofpriser og inflation fik mange bilister til at sætte hastigheden ned, når de var ude at køre. Vejdirektoratet kan ud fra sine løbende målinger af hastigheden på motorvejene se, at tendensen er fortsat i 2023, hvor nye tal viser, at bilisterne på de danske motorveje stadig træder nænsomt på speederen

Trenden med at træde nænsomt på speederen startede for alvor i februar 2022, da det blev dyrere at tanke benzin og diesel. Det fik, sammen med den generelle inflation i samfundet, mange bilister til at sænke farten for at spare brændstof. Det resulterede i, at der sidste år blev kørt langsommere end nogensinde før på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 og 130 km/t.


I 2023 har den økonomiske udvikling gjort det lettere at få enderne til at mødes, men alligevel fortsætter den sparsommelige kørsel, viser nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer.


- Vi kan se på tallene, at der fortsat bliver kørt to-tre km/t langsommere end i årene før prisstigningerne. Så det ser ud til, at de gode vaner har bidt sig fast. Det er glædeligt, hvis de lavere hastigheder er ”new normal” på motorvejen, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik.


- Når folk sænker hastigheden, er det både godt for den enkeltes pengepung, klimaet og trafiksikkerheden. Mange har nok vænnet sig til at køre langsommere og lært den gode tommelfingerregel om, at hvis du sænker farten med 10 km/t på motorvejen, så skærer du 10 procent af dit brændstofforbrug. Det gælder ved hastigheder på over 100 km/t, siger han videre.


Elbiler fylder mere i statistikken
Samtidig kan en ny faktor måske begynde at sætte sit præg på hastighedsudviklingen. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der er ca. 169.000 el-biler i Danmark, hvilket svarer til 6 procent af alle personbiler.


- Det er en interessant udvikling for os, der arbejder med trafikstatistik, da det tyder på, at elbilister har en tendens til at holde farten nede for at bruge mindre strøm. Og her er der mest at hente om vinteren, hvor de lave temperaturer kan udfordre elbilernes rækkevidde. Samtidig er disse biler udstyret med moderne teknologi, der løbende fodrer bilisten med data om idealhastighed og de billigste ruter. Den slags er også med til at ”uddanne” folk og gøre dem mere bevidste om, at der faktisk er en sammenhæng mellem den valgte hastighed og brændstofforbruget, siger Niels Moltved.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fragtmænd har fået længe trailere
- Transportvirksomhed i Odense har fået de første - og venter på de næste
- Chauffør i varebil havde sin telefon i hånden - og tre paller lattergas i varerummet
- Bro-by får et nyt truckcenter
- Fredag 17. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Online-kort viser vej til ladestandere til elektriske lastbiler
- Fem-akslet lastbil bliver bygget på fabrikken
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- Papkasse med meget giftige slanger var efterladt på rasteplads
- Lovprogram omfatter forslag om skærpelser og lempelser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst