VEJDIREKTORATET:
Økokørsel fortsætter på motorvejenTirsdag 7. november 2023 kl: 12:07 Af: RedaktionenStigende brændstofpriser og inflation fik mange bilister til at sætte hastigheden ned, når de var ude at køre. Vejdirektoratet kan ud fra sine løbende målinger af hastigheden på motorvejene se, at tendensen er fortsat i 2023, hvor nye tal viser, at bilisterne på de danske motorveje stadig træder nænsomt på speederen Trenden med at træde nænsomt på speederen startede for alvor i februar 2022, da det blev dyrere at tanke benzin og diesel. Det fik, sammen med den generelle inflation i samfundet, mange bilister til at sænke farten for at spare brændstof. Det resulterede i, at der sidste år blev kørt langsommere end nogensinde før på motorveje med en hastighedsgrænse på 110 og 130 km/t. I 2023 har den økonomiske udvikling gjort det lettere at få enderne til at mødes, men alligevel fortsætter den sparsommelige kørsel, viser nye tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer. - Vi kan se på tallene, at der fortsat bliver kørt to-tre km/t langsommere end i årene før prisstigningerne. Så det ser ud til, at de gode vaner har bidt sig fast. Det er glædeligt, hvis de lavere hastigheder er ”new normal” på motorvejen, siger Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratets afdeling for trafikstatistik. - Når folk sænker hastigheden, er det både godt for den enkeltes pengepung, klimaet og trafiksikkerheden. Mange har nok vænnet sig til at køre langsommere og lært den gode tommelfingerregel om, at hvis du sænker farten med 10 km/t på motorvejen, så skærer du 10 procent af dit brændstofforbrug. Det gælder ved hastigheder på over 100 km/t, siger han videre. Elbiler fylder mere i statistikken Samtidig kan en ny faktor måske begynde at sætte sit præg på hastighedsudviklingen. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at der er ca. 169.000 el-biler i Danmark, hvilket svarer til 6 procent af alle personbiler. - Det er en interessant udvikling for os, der arbejder med trafikstatistik, da det tyder på, at elbilister har en tendens til at holde farten nede for at bruge mindre strøm. Og her er der mest at hente om vinteren, hvor de lave temperaturer kan udfordre elbilernes rækkevidde. Samtidig er disse biler udstyret med moderne teknologi, der løbende fodrer bilisten med data om idealhastighed og de billigste ruter. Den slags er også med til at ”uddanne” folk og gøre dem mere bevidste om, at der faktisk er en sammenhæng mellem den valgte hastighed og brændstofforbruget, siger Niels Moltved. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |