Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Energiselskab blander HVO i dieselolien på tankstationen

Mandag 27. marts 2023 kl: 12:43
Af: Redaktionen

Energiselskab blander HVO i dieselolien på tankstationen

Som en ny mulighed for transportvirksomheder, der vil bidrage til at reducere deres CO2-aftryk, lancerer DCC Energi konceptet, HVO Flex. I stedet for at levere HVO til kundernes hjemmetanke kan transportørerne købe præcis den mængde, de ønsker - med fuld dokumentation for købet. Selve HVO-brændstoffet blandes i tanken på en lokal Shell-station efter ønske eller indgår i den samlede brændstofforsyning til de danske Shell stationer

Ifølge Søren Møller Maretti, der er direktør for Mobilitet i DCC Energi, er det i mange sammenhænge blot en del af kundernes samlede brændstofforbrug, hvor de ønsker at bruge HVO. Derfor er alternative løsninger - som eksempelvis levering til en hjemmetank - ofte komplekse og tidskrævende. Her kan HVO Flex-konceptet give transportkunder en anderledes mulighed for at købe HVO til iblanding i dieselbrændstoffet på Shell-tankstationerne og på den måde samlet set bidrage til at nedbringe CO2-aftrykket fra det brændstof, der bliver solgt. Iblandingen sker ud fra en nøje dokumenteret proces. Og hver kunde modtager et bevis for deres køb af HVO. Samtidig kan kunden selv vælge præcis, hvor meget HVO man ønsker iblandet.


- For at gøre det så relevant som muligt for vores transportkunder, har vi valgt at gå ud med to modeller. En, hvor vi helt fysisk leverer den aftalte mængde HVO ud på en Shell-station, som kunden selv vælger. Eksempelvis en station de ofte selv benytter. Og en model, hvor vi mere tilfældigt lader den mængde HVO, kunden betaler for, indgå i den samlede brændstofforsyning til vores stationer. Det er altså et koncept, hvor der ikke direkte hældes HVO i kundens lastbiler, men hvor man samlet set bidrager til at erstatte fossil diesel med HVO, forklarer Søren Møller Maretti. 


Han understreger, at uagtet hvilken model kunden vælger, så baserer HVO Flex-konceptet sig på, at der fysisk iblandes den aftalte mængde HVO i Shell-stationernes brændstofforsyning. Altså, at man som køber af HVO bidrager til, at CO2-aftrykket fra det solgte brændstof samlet set bliver lavere - præcis som hvis man brugte HVO’en direkte i sine egne biler. Derfor er der også lagt stor vægt på dokumentation af hver leverance, som verificeres af en uafhængig revisor, som kundernes synlige bevis på, at HVO’en faktisk er leveret til stationerne.


- Det stiller naturligvis krav om dokumentation, når vi tilbyder, at du som kunde kan sikre, at en mængde fossil diesel erstattes med HVO uden, at det nødvendigvis er i dine egne biler. Her sikrer vores revisorkontrol, at hvert af de beviser, vi udsteder for kundernes køb, er unikke, siger Søren Møller Maretti.


DCC Energi opkræver merprisen for HVO som et tillæg på fakturaen. Det nye HVO Flex-koncept kan benyttes af alle Shell Card Erhverv-kunder, men er til en start alene tiltænkt transportbranchen.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Aarhus Havn får EU-støtte til etablering af landstrøm til containerskibe
- Færgerederi har fået ny administrerende direktør
- Maskintrailer skal køre nordenfjords - og andre steder
- Del af Limfjordshavn bliver midlertidigt militært område
- 2023-resultat hos blomstertransporttør blev 85 procent mindre end året før
- Transportkoncern opnåede et mindre bruttoresultat med øgede markedsandele
- Vognmand i Vamdrup valgte city gardintrailer med en enkelt aksel
- Spørgsmål om overimplemetering bliver afgjort efter sommerferien
- Beløbsgrænse spænder ben for danske transportvirksomheder
- EU har skærpet sanktionerne mod Rusland og Belarus

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst