VOGNMANDSORGANISATION OM KILOMETERBASERET VEJAFGIFT:
Erik Østergaard, der er administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL lægger ikke skjul på, at den kilometerbaserede vejafgift, som S-Regerigen forhandlede på plads med SF, Radikale og Enhedslisten i sidste uge, ikke er vokset i DTL’s have
DTL fremfører, at den kilometerbaserede afgift vil blive "...en gigantisk økonomisk udfordring for det danske samfund som helhed", da den kommer oven i forøgede brændstofpriser og store investeringer i grønne tiltag i de kommende år.
- I DTL har vi aldrig været så naive at tro, at så meget som en bøjet femøre fra kilometerafgiften ville blive sendt tilbage til erhvervet til at indkøbe grønnere materiel. Det har politikerne heller aldrig stillet i udsigt. Det nytter ikke at stille sig op ved grædemuren nu og beklage sig, siger Erik Østergaard, der forklarer, at kilometerafgifter har været på tegnebrættet hos skiftende regeringer siden 2008.
Først lancerede Socialdemokraterne som opossitionsparti ideen, der omgående blev skudt ned af Venstre. Året efter i 2009 lancere lancerede VK-regeringen i 2009 selv ideen om kilometerbaserede afgifter for både person- og lastbiler. Det forslag blev dog ikke lagt frem på grund af valg. Helle Thorning-regeringen fra 2011-2015 forsøgte sig også med ideen, men droppede den efter nogle år, da omkostningerne ved opkrævning blev vurderet ti at være for høje.
Den kilometerbaserede vejafgift, der bliver fastsat ud fra lastbilernes CO2-udledning, så dem med lavede CO2-udledning betaler mindst, skal træde i kraft ved årsskiftet 2024/2025 - om toethalvt år.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Det er ikke en afgift, der er vokset i DTL's have
Tirsdag 28. juni 2022 kl: 09:37
Af: Redaktionen Erik Østergaard, der er administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL lægger ikke skjul på, at den kilometerbaserede vejafgift, som S-Regerigen forhandlede på plads med SF, Radikale og Enhedslisten i sidste uge, ikke er vokset i DTL’s have
DTL fremfører, at den kilometerbaserede afgift vil blive "...en gigantisk økonomisk udfordring for det danske samfund som helhed", da den kommer oven i forøgede brændstofpriser og store investeringer i grønne tiltag i de kommende år.
- I DTL har vi aldrig været så naive at tro, at så meget som en bøjet femøre fra kilometerafgiften ville blive sendt tilbage til erhvervet til at indkøbe grønnere materiel. Det har politikerne heller aldrig stillet i udsigt. Det nytter ikke at stille sig op ved grædemuren nu og beklage sig, siger Erik Østergaard, der forklarer, at kilometerafgifter har været på tegnebrættet hos skiftende regeringer siden 2008.
Først lancerede Socialdemokraterne som opossitionsparti ideen, der omgående blev skudt ned af Venstre. Året efter i 2009 lancere lancerede VK-regeringen i 2009 selv ideen om kilometerbaserede afgifter for både person- og lastbiler. Det forslag blev dog ikke lagt frem på grund af valg. Helle Thorning-regeringen fra 2011-2015 forsøgte sig også med ideen, men droppede den efter nogle år, da omkostningerne ved opkrævning blev vurderet ti at være for høje.
Den kilometerbaserede vejafgift, der bliver fastsat ud fra lastbilernes CO2-udledning, så dem med lavede CO2-udledning betaler mindst, skal træde i kraft ved årsskiftet 2024/2025 - om toethalvt år.
Interesserede kan læse aftalen her:
Interesserede kan se et fakta-ark om aftalen her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |