ANALYSE FRA REDERIORGANISATION:
Det amerikanske havvindmarked er i vækst. Det er ikke længe siden, myndighederne i USA gav den endelige tilladelse til at opføre havvindmølleparken Vineyard Wind I, der skal opføres ud for Boston på østkysten ud mod Atlanterhavet. Vineyard Wind I kan blive den første havvindmøllepark i stor skala i USA
Rederiorganisationen Danske Rederier peger på, at at flere lignende projekter er på vej, hvilket vil øge efterspørgslen efter eksempelvis specialbygge skibe med besætninger, der kan arbejde med opstilling af vindmøller til havs. Men de amerikanske offshore fartøjer er ifølge Danske Rederier ikke helt gearet til den kommende vækst i markedet. En analyse, som organisationen har udarbejdet, påpeger de markante forskelle mellem den eksisterende amerikanske offshore flåde - og den europæiske.
Ifølge analysen er amerikanske offshore fartøjer i gennemsnit 14 år ældre end lignende fartøjer i Europa. Fartøjer under amerikansk flag, som tæller offshore slæbebåde, forsyningsskibe, offshore supportfartøjer og offshore installationsfartøjer, er i gennemsnit 26 år gamle. Til sammenligning er lignende fartøjer under europæiske flag - heriblandt mange under dansk flag - i gennemsnit 12 år gamle.
- Der er ikke tvivl om, at tilgangen til markedet i USA bliver anderledes, end vi har set i Europa. Der skal tænkes nyt i forhold til forretningsmodellen - og det at have en amerikansk partner vil blive en vigtig faktor. Men ser vi på vores nye analyse, så er der heller ikke tvivl om, at markedet har brug for den danske kapacitet og eksisterende teknologi, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
Store muligheder for danske rederier
Der er stor interesse blandt danske offshore vindrederier for at blive en del af udbygningen af den amerikanske havvindsektor. Amerikansk lovgivning gør dog, at det kan blive svært for danske og europæiske aktører direkte at byde ind på opgaverne. Her kræver det en højere grad af lokal tilstedeværelse.
- Det er vigtigt, at de danske havvindrederier får mulighed for at komme ind på det amerikanske marked - og derved hjælpe amerikanerne med at få gang i den grønne omstilling. Desværre spænder amerikansk lovgivning ben i den proces. Det anerkender vi, men vores appel er, at man derfra ikke gør markedsadgangen sværere, end den er i dag, siger Jacob K. Clasen.
Selvom det er svært at komme ind udefra, er det dog lykkedes for det danske rederi Esvagt, der råder over specialskibe til offshore-aktiviteter som eksempelvis opstilling af vindmøller til havs.
Tidligere i år kunne Esvagt, der har hovedkontor i Esbjerg, offentliggøre selskabets nyeste samarbejde med amerikanske Crowley. Sammen har de etableret et joint-venture-samarbejde med henblik på at udvikle, bygge og operere SOV-skibe (Service Operation Vessels) til det amerikanske havvindmarked.
Interesserede kan læse hele analysen "Ultraflash - U.S. offshore vessels 14 years older than European vessels" her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
USA's offshore fartøjer halter efter de europæiske
Onsdag 14. april 2021 kl: 11:41
Af: RedaktionenDet amerikanske havvindmarked er i vækst. Det er ikke længe siden, myndighederne i USA gav den endelige tilladelse til at opføre havvindmølleparken Vineyard Wind I, der skal opføres ud for Boston på østkysten ud mod Atlanterhavet. Vineyard Wind I kan blive den første havvindmøllepark i stor skala i USA
Rederiorganisationen Danske Rederier peger på, at at flere lignende projekter er på vej, hvilket vil øge efterspørgslen efter eksempelvis specialbygge skibe med besætninger, der kan arbejde med opstilling af vindmøller til havs. Men de amerikanske offshore fartøjer er ifølge Danske Rederier ikke helt gearet til den kommende vækst i markedet. En analyse, som organisationen har udarbejdet, påpeger de markante forskelle mellem den eksisterende amerikanske offshore flåde - og den europæiske.
Ifølge analysen er amerikanske offshore fartøjer i gennemsnit 14 år ældre end lignende fartøjer i Europa. Fartøjer under amerikansk flag, som tæller offshore slæbebåde, forsyningsskibe, offshore supportfartøjer og offshore installationsfartøjer, er i gennemsnit 26 år gamle. Til sammenligning er lignende fartøjer under europæiske flag - heriblandt mange under dansk flag - i gennemsnit 12 år gamle.
- Der er ikke tvivl om, at tilgangen til markedet i USA bliver anderledes, end vi har set i Europa. Der skal tænkes nyt i forhold til forretningsmodellen - og det at have en amerikansk partner vil blive en vigtig faktor. Men ser vi på vores nye analyse, så er der heller ikke tvivl om, at markedet har brug for den danske kapacitet og eksisterende teknologi, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
Store muligheder for danske rederier
Der er stor interesse blandt danske offshore vindrederier for at blive en del af udbygningen af den amerikanske havvindsektor. Amerikansk lovgivning gør dog, at det kan blive svært for danske og europæiske aktører direkte at byde ind på opgaverne. Her kræver det en højere grad af lokal tilstedeværelse.
- Det er vigtigt, at de danske havvindrederier får mulighed for at komme ind på det amerikanske marked - og derved hjælpe amerikanerne med at få gang i den grønne omstilling. Desværre spænder amerikansk lovgivning ben i den proces. Det anerkender vi, men vores appel er, at man derfra ikke gør markedsadgangen sværere, end den er i dag, siger Jacob K. Clasen.
Selvom det er svært at komme ind udefra, er det dog lykkedes for det danske rederi Esvagt, der råder over specialskibe til offshore-aktiviteter som eksempelvis opstilling af vindmøller til havs.
Tidligere i år kunne Esvagt, der har hovedkontor i Esbjerg, offentliggøre selskabets nyeste samarbejde med amerikanske Crowley. Sammen har de etableret et joint-venture-samarbejde med henblik på at udvikle, bygge og operere SOV-skibe (Service Operation Vessels) til det amerikanske havvindmarked.
Interesserede kan læse hele analysen "Ultraflash - U.S. offshore vessels 14 years older than European vessels" her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |