Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Brintdrevne fjordfærger kan være sødygtige

Fredag 20. november 2020 kl: 12:54
Share  


Af: Redaktionen

Et nyt projekt skal undersøge, hvordan nogle af de færger, der sejler på Limfjorden, kan ombygges til at sejle på brint, og derved omstilles til mere bæredygtig energiforsyning

I den forbindelse er Skive Kommune, Morsø Kommune og Thisted Kommune gået sammen med en række teknologileverandører i projektet "På Brint over Fjorden" for at udrede, hvordan Fursund færgen, Mjølner Fur, og Feggesund færgen, Feggesund, kan ombygges til at sejle på brint.


Ensartet design er en markant fordel
- Vi har altid tilstræbt et stort sammenfald i designet på de små danske indenrigsfærger med det klare formål at opnå markante fordele i driften. Disse foreløbige 12 danske standard færgedesigns og de erfaringer, vi får i dette projekt, kan overføres til mange andre overfarter, såvel indenrigs som udenrigs, siger Ulrik Tander, der er Senior Skibsingeniør fra OSK-ShipTech A/S, som i projektet står for implementeringen af gasreglerne på de to færger udtaler.


Derudover vil arbejdet tilføre kritisk know-how og ekspertise til den danske maritime sektor og den danske brintsektor, således den kan forblive konkurrencedygtige herhjemme. - Vi vil dermed også kunne trække lignende projekter til landet til gavn for danske arbejdspladser generelt, siger han.


Kan blive verdens første brintfærger
Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen færger i verden, der sejler med brint som drivmiddel. Brint er dog en løsning, som er ved at gøre sit indtog i transportsektoren. Som drivmiddel fungerer det igennem brændselsceller og ind i en elektrisk motor. Der kommer derfor ingen former for drivhusgasudledninger eller andre emissioner og bliver deraf klassificeret som en nul-emissions teknologi, som lever op til internationale SECA-regler med mere. Om der er balance i det samlede CO2-regnskab afhænger af, hvordan brinten er produceret. Er den produceret med bæredygtig energi fra eksempelvis sol-celler eller vindmøller, er der en umiddelbar balance i regnskabet.


- Færger har en lang levetid på mere end 30 år. Det medfører, at der skal tænkes langsigtet, når vi udskifter eller omstiller vores små danske passagerfærger. I 2050 skal vi være CO2-neutrale i Danmark. Derfor skal alle ændringer inden for færgedrift have in mente, at det der bliver ændret i dag, også skal fungere i 2050, fremhæver projektets igangsætter, Ole Jakobsen fra Dansk Energirådgivning.


Så når Skive Kommune, Morsø Kommune og Thisted Kommune overvejer en ombygning af deres små passagerfærger, så er det naturligt at have øje for, hvilke teknologier der potentielt kan omstilles til og stadig sikre, at der kan sejles med samme teknologi i 2050.


Borgmestrene i de deltagende kommuner er begejstrede for udsigterne til teknologier og grønne drivmidler, som også kan gøre sig gældende i fremtiden.


- Vi finder det særdeles interessant, da det taler direkte ind i en cirkulær, bæredygtig og økonomisk tankegang, som vi tillægger stor værdi i det nordvestjyske, siger Peder Christian Kirkegaard (V), der er borgmester i Skive Kommune.


Han suppleres af Hans Ejner Bertelsen (V), der er borgmester i Morsø Kommune.


- Vi skal alle sammen gøre vores til, at vi på sigt, kan blive mere miljøvenlige. Om løsningen er brint for Feggesundfærgen, vil tiden vise, men potentialet ser lovende ud og værd at undersøge nærmere, siger han.


Projektet er et forprojekt, støttet af Den Danske Maritime Fond. Resultaterne skal fungere som beslutningsstøtteværktøj for de kommunale og private færgeselskaber, når der skal træffes afgørelse om ombygning af færgerne samt indføres brug af alternative drivmidler til fremdrift.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transport- og Boligministeriets tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis i perioden 2011-2019 ikke har været helt tilfredsstillende
- Statsrevisorernes beretning om Post Danmark ændrer intet
- Berettiget kritik af tilsynet med PostNord øger mistanke om urent trav på pakkeområdet
- Politiet på Fyn fandt flere fejl
- Chauffør i tyrkisk lastbil havde kørt for længe - i for mange dage
- Resultatforbedringen ligger på lager
- - Der bliver udskrevet alt for mange parkeringsbøder langs motorvejene
- Klampning af lastbiler bør være en mulighed
- Britisk virksomhed får opgaven med at opkræve ubetalte p-afgifter hos udenlandske virksomheder
- Mangelfulde dokumenter får transportkoncern til at indstille transporter ti Storbritannien
- Politiet fandt mange fejl på en dansk lastbil
- Vognmand fra Vendsyssel har hentet ny vogn og vognkasse søndenfjords

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst