Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Batterier til busser og lastbiler får eget monteringsanlæg

Fredag 20. november 2020 kl: 10:35
Share  


Af: Redaktionen

Den svenske producent af busser og lastbiler, Scania, vil investere godt én milliard svenske kroner i et batterimonteringsanlæg i Södertälje syd for Stockholm. Første trin i anlægget bliver en monteringsfabrik på 18.000 kvadratmeter, der påbegyndes tidligt i det kommende år. Målet er, at det skal være fuldt operationelt i løbet af 2022. Batteriproducenten Northvolt, hvor både Scania og Volkswagen har interesser, skal levere batterierne

Ruthger de Vries, der er Head of Production and Logistics hos Scania, betegner investeringen som et håndgribeligt bevis på koncernens vilje til at tage føringen, når det gælder elektrificering af tunge køretøjer. 


- Vi gør det for at understøtte vores engagement i den grønne omstilling baseret på videnskabeligt baserede klimamål, siger han og fortsætter:


- Forudsætningen for vi kan producere elektriske køretøjer i stor skala er netop et batterimonteringsanlæg af denne type under eget tag. Dermed etablerer Scania sig også som en afgørende spiller i værdikæden ved produktionen af batterierne, siger han.


På anlægget, der skal bygges ved siden af Scania's chassismontering i Södertälje, skal der opbygges batterimoduler og -pakker af battericeller, der leveres af Northvolts batterifabrik i Skellefteå på den svenske østkyst ca. 750 km nord for Stockholm. De færdigopbyggede batteripakker danner rygraden i de batterisystemer, der efterfølgende tilpasses specielt til Scania's modulopbyggede elektriske lastbiler og busser.


- Med investeringen fortsætter Scania med at investere i Stockholm-regionen og udbygge kapacitet og kompetence inden for elektrificering af tunge køretøjer. Elektrificeringen vil transformere hele transportbranchen, og Scanias seneste investering i Södertälje vil desuden styrke Sverige yderligere som et regionalt center for banebrydende innovation inden for elektrificering af tunge køretøjer, fastslår Ruthger de Vries.


I 2015 startede Scania serieproduktion af hybridbusser med delvist elektrificerede drivliner, og i 2019 fulgte introduktionen af den første fuldt elektriske busserie. Dette blev for nylig efterfulgt af introduktionen af Scania's anden generation af plug-in hybrid-lastbil samt en fuldt elektrisk lastbilserie. Serieproduktionen af de elektriske lastbiler starter i 2021, men i mellemtiden udvikler Scania også elektrificerede industri- og marinemotorer. Scania vil fremover gradvist øge denne produktion, der også er centreret i Södertälje.


Når batterimonteringsanlægget er sat i drift, vil det beskæftige ca. 200 medarbejdere. De vil primært blive rekrutteret fra andre dele af Scania's produktionsapparat. Anlægget vil blive højt automatiseret - fra modtagelse af varer gennem hele monteringsfasen til levering af de færdige batteripakker. De medarbejdere, der skal udføre manuelle monteringsfunktioner i produktionen - eksempelvis montering af ledningsnet - vil blive specielt uddannet i elektrisk sikkerhed og beskyttelse.


De færdige batteripakker vil blive modulopbygget på samme måde som Scania's øvrige produkter. Dermed kan de tilpasses specielt til koncernens forskellige køretøjstyper og deres varierende anvendelsesområder ved hjælp af et begrænset antal grundkomponenter. Derefter leveres de til den nærliggende chassismontering, hvor samlebåndet samtidig omorganiseres til parallel montering af elektrificerede drivliner og drivliner med traditionelle forbrændingsmotorer.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye internationale klimaregler for søfarten er vedtaget
- Den tyske regering vil give tilskud til ophugning af lastbiler
- Brintdrevne fjordfærger kan være sødygtige
- Batterier til busser og lastbiler får eget monteringsanlæg
- Bus- og lastbilproducent opfører eget batterilaboratorium
- Produktionen bliver fossilfri på ti store anlæg
- Tysk lastbiltester kårer Göteborg-mærke som vinder
- Forening på affaldsområdet vil booste cirkulær økonomi for tekstiler
- Svensk-trækker trak fra to konkurrenter
- Tankanlæg til skibsbrændstof får varmen fra et fjernere sted
- Nye regler for affalds-indsamling bør føre til større brug af private aktører
- Verdens største gas-containerskib lagde til i Hamburg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst