Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Bus- og lastbilproducent opfører eget batterilaboratorium

Fredag 20. november 2020 kl: 10:06
Share  


Af: Redaktionen

Svenske Scania har lagt en plan for hurtig markedsintroduktion af el-lastbiler og -busser i de kommende år, og det skaber et stigende behov for at intensivere forskning og udvikling af skræddersyet batteriteknologi med tilhørende test. Scania investerer derfor, hvad der svarer til over 115 millioner kroner i et nyt batterilaboratorium i forbindelse med sit forsknings- og udviklingscenter i Södertälje syd for Stockholm


Opførelsen af det 1.000 kvadratmeter store laboratorium i Scania Technical Centre er gået i gang, og byggeriet forventes at være afsluttet i det kommende forår. Efter omfattende test og verifikation af udstyr og instrumenter skal laboratoriet være i fuld drift i efteråret 2021. Laboratoriet vil indeholde tre testhaller på hver 250 kvadratmeter for udvikling og test af battericeller, -moduler og -pakker. Ud over de tre haller vil laboratoriet også blive udstyret med faciliteter til testforberedelse for at forbedre arbejdsmiljøet, sikkerheden og effektiviteten på laboratoriet.


- Med det accelererende tempo i udviklingen af batteriteknologi vil laboratoriet styrke vores kapacitet til udvikling af batterier i den rigtige størrelse og med de rigtige egenskaber til ethvert anvendelsesområde, siger Claes Erixon, der er chef for forskning og udvikling på Scania.


- Vi har en ambitiøs køreplan foran os og planlægger løbende at lancere nye og opdaterede elektriske produkter med tilhørende batteritjenester i de kommende år. Det understreger behovet for indsigt og kompetencer i verdensklasse inden for batteriteknologi, når det gælder anvendelse, driftsforhold og levetid, siger han.


Laboratoriet vil primært fokusere på batteriernes ydeevne samt levetidsevaluering under forskellige klimaforhold fra minus 40 grader til plus 70 grader celcius. Scania's ingeniører vil undersøge og finde frem til de optimale driftsbetingelser for forskellige batteriteknologier med hensyn til driftstemperatur, opladningsintensitet, effektudtag med mere for at kunne skræddersy batterierne optimalt til d varierende behov, kunder har.


- På Scania vil vi løbende investere i at fastholde og udbygge vores egne kompetencer inden for batteriteknologi samt gennem vigtige partnerskaber. Vi vil sikre, at Södertälje og Stockholm-regionen forbliver i spidsen for forskning og udvikling af køretøjsteknologi også i en elektrificeret fremtid for den tunge transport med lastbiler og busser, siger Claes Erixon.


Det nye batterilaboratorium supplerer et mindre anlæg med et klimakammer, der blev taget i brug tidligere i år til test af batteripakker. I det lille laboratorium kan Scania teste ydeevnen af batteripakker på færdigbyggede elektriske lastbiler og busser uden at afmontere batterierne. Køretøjerne er i stedet parkeret ved siden af laboratoriet og forbundet til det avancerede testudstyr.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye internationale klimaregler for søfarten er vedtaget
- Den tyske regering vil give tilskud til ophugning af lastbiler
- Brintdrevne fjordfærger kan være sødygtige
- Batterier til busser og lastbiler får eget monteringsanlæg
- Bus- og lastbilproducent opfører eget batterilaboratorium
- Produktionen bliver fossilfri på ti store anlæg
- Tysk lastbiltester kårer Göteborg-mærke som vinder
- Forening på affaldsområdet vil booste cirkulær økonomi for tekstiler
- Svensk-trækker trak fra to konkurrenter
- Tankanlæg til skibsbrændstof får varmen fra et fjernere sted
- Nye regler for affalds-indsamling bør føre til større brug af private aktører
- Verdens største gas-containerskib lagde til i Hamburg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst