Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Shuttle-tog kører mellem Sverige og Danmark

Tirsdag 17. november 2020 kl: 10:51
Af: Jesper Christensen

Tirsdag 10. november kørte godstogsoperatøren DB Cargo Scandinavia det første tog i selskabets nye Scandinavian Rail Shuttle fra Taulov ved Fredericia til Katrineholm ved Stockholm i Sverige

Med afgangen har DB Cargo Scandinavia sat gang i sin første direkte, intermodale baneløsning mellem Sverige og Danmark. Transporten tager 13 timer, kører i tre rundløb om ugen og er en milepæl for DB Cargo Scandinavia, der i de seneste år har udvidet sit engagement i Sverige.


- Med afgang om aftenen og kun 13 timers transporttid er det en attraktiv mulighed for virksomheder for at få transporteret deres varer miljøvenligt og effektivt, siger Thomas Vestergaard, der er Head of International Sales i DB Cargo Scandinavia.


Afstanden ad landevejen mellem Taulov i Trekantsområdet og Katrineholm ved Stockholm er 753 kilometer. En lastbil, der kan holde en gennemsnitshastighed på 75 kilometer i timen, skal bruge 10 køretimer plus pauser på at komme fra Taulov til Katrineholm. Dermed kan shuttletoget matche landevejstransport, da togets trailere kan sendes videre uden forsinkelse, hvis der er chauffører med fuld køretid tilrådighed, når de er løftet af toget.

 
Helt konkret kan Scandinavian Rail Shuttle tage lastbiltrailere, veksellad og containere. Fuldt lastet med, hvad der svarer til 38 trailere, kan toget blive op til 670 meter langt. Transporten fungerer som en shuttle, som virksomheder kan koble sig på, når de har behovet for det. Efter DB Cargo og kunden har lavet en aftale, vil kunden let og ad hoc kan booke transporterne på nettet. Undervejs vil DB Cargo Scandinavias folk stå klar med hjælp og rådgivning i brug af løsningen.


- Jernbanen kan tilbyde en grøn transportløsning, og vi kan endda tilbyde et ’Carbon Footprint Certificate’, så vores transportkunder kan dokumentere CO2-besparelsen, og dermed den grønne effekt ved at bruge jernbanen fremfor vejen,” siger Thomas Vestergaard.
 

Fra vej til bane
Brugerne af Scandinavian Rail Shuttle er kunder, der flytter fra vej til jernbane, og det er alt fra konsumvarer til Sverige og papir og stål fra Sverige, der transporteres.


- Det er en fleksibel transportløsning, som får kundernes gods frem over natten, og i DB Cargo Scandinavia er vi stolte af at stå for alle dele af den. Vi ser meget frem til at køre mellem Taulov og Katrineholm, og vores folk er helt klar til opgaven, siger Thomas Vestergaard.


Planen er, at der fra efteråret 2021 kører fem rundløb om ugen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst