Modtageværksted til nye el-tog flyttes fra Jylland til Sjælland
Tirsdag 30. juni 2020 kl: 12:06
Af: RedaktionenDSB har besluttet at stoppe udviklingen af sit værksted i Fredericia til at kunne modtage de el-tog, der er i udbud - og efter planen skal modtages fra 2024. I stedet skal det eksisterende værksted på Helgoland i København opgraderes til midlertidigt at modtage el-togene
Beslutningen er truffet, fordi forudsætningerne for at udvide værkstedet i Fredericia har ændret sig markant, siden planen om at udvide det blev lagt i 2017. Med beslutningen sparer DSB et større trecifret millionbeløb.
- Øresundstogene skal fremover vedligeholdes i Sverige, og det har frigjort kapacitet på værkstedet på Helgoland i København. Samtidig har vi fået lavet nye beregninger på anlægsomkostningerne i forbindelse med værkstedet i Fredericia, og det har vist sig at blive væsentligt dyrere end først antaget. De to ting tilsammen gør, at det ville være økonomisk uforsvarligt at fortsætte arbejdet i Fredericia, siger Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel hos DSB.
Værkstedet på Helgoland skal fungere som midlertidigt værksted og modtage de nye el-tog, indtil nye værksteder står klar i København og Aarhus.
I slutningen af 2020 overtager Arriva DSB’s Desiro-tog, som i dag bliver vedligeholdt på værkstedet i Fredericia, og Arriva ønsker ikke at bruge værkstedet. Det betyder, at der fra slutningen af året ikke længere vil blive vedligeholdt tog på værkstedet i Fredericia.
DSB har endnu ikke taget stilling til om værkstedsområdet i Fredericia skal bruges til andre formål.
Fakta:
- I Fredericia skulle man nedrive eksisterende bygninger, bygge nye, samt etablere ny infrastruktur
- Helgoland kræver kun en udvidelse af værkstedet med cirka 20 meter
- Vedligehold af Desiro-tog overgår til Arriva i slutningen af 2020, og Arriva ønsker ikke at bruge værkstedet i Fredericia
- Vedligehold af 77 Øresundstog overgår til Sverige i slutningen af 2020. I 2022 følger de sidste 34 Øresundstog. Dermed frigives der kapacitet på Helgoland
- Fremtidens tog vil blive sat i kommerciel drift i 2024
- DSB bygger nye værksteder i Aarhus og København, og fastholder således en betydelig del af sine vedligeholdelsesopgaver i Jylland
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Ny aftale skal udnytte den europæiske jernbaneinfrastruktur bedre
- Togoperatør har kørt med flere passager og fået større overskud
- Tre leverandører kan give tilbud på batteritog
- Togoperatør vandt lærepladspris
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Tunnelprojekt får ny projektdirektør
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- Genbrug og lokale materialer sparede CO2 og råstoffer
- Kvinde gik på skinnerne - og blev ramt af et tog
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





