Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Modtageværksted til nye el-tog flyttes fra Jylland til Sjælland

Tirsdag 30. juni 2020 kl: 12:06
Af: Redaktionen

DSB har besluttet at stoppe udviklingen af sit værksted i Fredericia til at kunne modtage de el-tog, der er i udbud - og efter planen skal modtages fra 2024. I stedet skal det eksisterende værksted på Helgoland i København opgraderes til midlertidigt at modtage el-togene

Beslutningen er truffet, fordi forudsætningerne for at udvide værkstedet i Fredericia har ændret sig markant, siden planen om at udvide det blev lagt i 2017. Med beslutningen sparer DSB et større trecifret millionbeløb.


- Øresundstogene skal fremover vedligeholdes i Sverige, og det har frigjort kapacitet på værkstedet på Helgoland i København. Samtidig har vi fået lavet nye beregninger på anlægsomkostningerne i forbindelse med værkstedet i Fredericia, og det har vist sig at blive væsentligt dyrere end først antaget. De to ting tilsammen gør, at det ville være økonomisk uforsvarligt at fortsætte arbejdet i Fredericia, siger Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togmateriel hos DSB.


Værkstedet på Helgoland skal fungere som midlertidigt værksted og modtage de nye el-tog, indtil nye værksteder står klar i København og Aarhus.


I slutningen af 2020 overtager Arriva DSB’s Desiro-tog, som i dag bliver vedligeholdt på værkstedet i Fredericia, og Arriva ønsker ikke at bruge værkstedet. Det betyder, at der fra slutningen af året ikke længere vil blive vedligeholdt tog på værkstedet i Fredericia.


DSB har endnu ikke taget stilling til om værkstedsområdet i Fredericia skal bruges til andre formål.


Fakta:
  • I Fredericia skulle man nedrive eksisterende bygninger, bygge nye, samt etablere ny infrastruktur
  • Helgoland kræver kun en udvidelse af værkstedet med cirka 20 meter
  • Vedligehold af Desiro-tog overgår til Arriva i slutningen af 2020, og Arriva ønsker ikke at bruge værkstedet i Fredericia
  • Vedligehold af 77 Øresundstog overgår til Sverige i slutningen af 2020. I 2022 følger de sidste 34 Øresundstog. Dermed frigives der kapacitet på Helgoland
  • Fremtidens tog vil blive sat i kommerciel drift i 2024
  • DSB bygger nye værksteder i Aarhus og København, og fastholder således en betydelig del af sine vedligeholdelsesopgaver i Jylland




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny aftale skal udnytte den europæiske jernbaneinfrastruktur bedre
- Togoperatør har kørt med flere passager og fået større overskud
- Tre leverandører kan give tilbud på batteritog
- Togoperatør vandt lærepladspris
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Tunnelprojekt får ny projektdirektør
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- Genbrug og lokale materialer sparede CO2 og råstoffer
- Kvinde gik på skinnerne - og blev ramt af et tog
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst