Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

24-årig kvinde tager hånd om de store

Torsdag 15. august 2019 kl: 14:02
Share  


24-årig kvinde tager hånd om de store
Chaufførelev Cecilie Kongerslev er i lære hos transportvirksomheden Dantra, der har hovedsæde i Hjøllund i Midtjylland.

Om få år vil Danmark mangle 2500 chauffører, og transportbranchen forsøger nu at hverve kvinder. Chaufførelev Cecilie Kongerslev, der er i lære hos transportvirksomheden Dantra, kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

For Cecilie Kongerslev starter arbejdsdagen mellem klokken 4.00 og 5.30. Heldigvis er der ikke længere end en halv meter fra, hvor hun sover, til hvor hun arbejder i førerhuset i sin Volvo. Bag rattet i den store lastbil kører hun det meste af dagen mellem Helsingborg i Sverige og biogasanlæg i hele Danmark med jernklorid i tanken. Den 24-årige fredericianer er i lære som chauffør i transportvirksomheden Dantra A/S. Uddannelsen tager treogethalvt år, og hun elsker livet som chauffør. 


- Alt ved jobbet er spændende! Jeg har kontrollen over en stor lastbil, ansvaret for at godset kommer sikkert frem og ikke mindst, at tidsplanen holder. Det stiller selvfølgelig store krav til mine evner til at tilrettelægge arbejdsugen og opretholde et fornuftigt flow. Samtidig er det afslappende, at der ikke er en, der fortæller mig, hvad jeg skal gøre hele tiden, siger Cecilie Kongerslev. 


Fra mandag til fredag bor hun i sin lastbil og har så weekenderne til at være sammen med venner og familie.


En ukendt branche med muligheder
Der er dog ganske få unge i almindelighed og kvinder i særdeleshed, der vælger samme uddannelsesvej som Cecilie Kongerslev. Mellem én og to procent af alle danske chauffører er kvinder. Til sammenligning udgør kvinder 15 procent af chaufførerne i Sverige. Branchen vurderer selv, at Danmark vil mangle 2.500 chauffører om få år, og derfor har Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Uddannelses- og Udviklingsfond nedsat en task force, der skal komme med konkrete ideer til, hvordan man får flere kvinder til at blive chauffører. 


- Den helt store udfordring er, at chaufførbranchen desværre er forholdsvist ukendt. I en rangering af 99 erhverv efter prestige ligger vi chauffører nummer 11 fra bunden. Og det er ærgerligt. Dels for samfundet, da chauffører er uundværlige i et fungerende erhvervsliv, men også for de unge, som pr. automatik afskriver en ellers spændende uddannelse og en karriere, der byder på udfordringer og hvor to dage aldrig er ens, mener Bent Levring, der er transportleder hos Dantra A/S. 


Fik 120 nye fædre
Cecilie Kongerslev vidste fra begyndelsen, at hun med sit karrierevalg trådte ind i en verden, hvor kvinder er et særsyn. I halvandet år har hun dog kun oplevet positiv respons på den baggrund. 


- Jeg havde aldrig gættet, at der fulgte 120 nye fædre med, da jeg skrev under på uddannelseskontrakten. Alle mine kolleger er så søde og er fra dag ét kommet med masser af fif og tricks. Jeg tager det hele med og skriver alle guldkornene ned i en notesbog, forklarer Cecilie Kongerslev, og uddyber: 


- Jeg vil påstå, at alle kvinder kan fungere som chauffører i en virksomhed som Dantra. Selvom jeg er den eneste kvinde, føler jeg mig fuldstændig som en del af kliken, når vi sidder og snakker over walkien. Der er et supergodt sammenhold chauffører imellem, både internt i Dantra og med chauffører fra andre virksomheder, som jeg møder på jobbet. Hvis vi kunne nedbryde fordommene, er jeg sikker på, at mange flere kvinder vil have det på samme måde som jeg. 


Om Dantra A/S:
  • Dantra A/S er med sine 130 vogntog blandt Skandinaviens førende udbydere af tanklogistik indenfor kemi og tekniske produkter
  • Dantra A/S-koncernen, der er grundlagt i 1920, består af transportvirksomhederne Dantra A/S (Danmark), Dantra AB (Sverige) og DT Transport Baltic UAB (Litauen)
  • Dantra A/S beskæftiger totalt cirka 200 medarbejdere og har hovedkontor i Hjøllund






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Det første Ultima-kroghejs er leveret i Danmark
- Lokaludviklet el-skraldebil præsenteres ved Aabenraa Rådhus
- Fem nye røde gør vognpark mere grøn
- Nopa påhængsvogn er overført til landevejen
- Færdselsstyrelsen bliver selvstændig styrelse
- Tyske politikere på højrefløjen foreslår øget totalvægt
- Trafikprognose varsler sammenbrud i Aarhus om 15 år
- Udlejningsvirksomhed kører ud i nyopbygget lastbil med maskinlad
- Norsk logistikvirksomhed lejer mere
- Færgefarten fortsætter fremdriften
- Lastbil-organisation er blevet godkendt som uddannelsescenter
- Kampagne skal øge opmærksomheden ved overkørsler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst